[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Aleksandra Marjańska Zdrowie Publiczne, Stacjonarne Studia Uzupełniające Magisterskie Gr 2 PRYWATYZACJA SZPITALI Wprowadzenie Ważnym problemem funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce jest brak równowagi finansowej. Część szpitali publicznych boryka się z problemami narastającego zadłużenia. Propozycje rozwiązania tej kwestii poprzez przekształcenie samodzielnych szpitali publicznych w spółki prawa handlowego, skutkujące komercjalizacją i prywatyzacją placówek, stały się reala próbą rozwiązania problemu zadłużenia. W listopadzie 2008 r., w reakcji na veto Prezydenta RP dotyczące takich ustaw zdrowotnych, jak: ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz przepisów wprowadzających ustawy z zakresu ochrony zdrowia, które zakładały przekształcenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki prawa handlowego, Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”, czyli tzw. Planu B. Wobec tych działań komercjalizacja szpitali stała się jednym z ważniejszych elementów programu reform przed wyborami parlamentarnymi w październiku 2011, a po wyborach, elementem rozwiązań systemowych. Kraje europejskie już wcześniej podejmowały próby takich działań - najbardziej radykalne zmiany w kierunku zwiększenia efektywności funkcjonowania szpitali prowadzi się od wielu lat w Niemczech – to tutaj najwięcej w Europie sprywatyzowano szpitali, tutaj też sprzedano pierwszy w Europie szpital uniwersytecki. Ze sprzedażą szpitali eksperymentowały również inne europejskie kraje – Szwecja i Austria. W nowych państwach członkowskich Unii Europejskiej w Europie Środkowo-Wschodniej (także w Polsce) można z kolei zaobserwować trend do budowy nowych prywatnych szpitali. Prywatyzacja szpitali w Polsce W świetle ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, prywatyzacja może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. Odrębnym trybem prywatyzacji jest obejmowanie akcji/udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne. Prywatyzacja pośrednia, w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji polega na zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji/udziałów w spółkach. Zanim zainicjowany zostanie proces prywatyzacji pośredniej przedsiębiorstwa państwowego, musi zostać przeprowadzona komercjalizacja danego podmiotu. Polega ona na przekształceniu przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę (akcyjną albo z ograniczoną odpowiedzialnością) Skarbu Państwa. Komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego dokonuje Minister Skarbu Państwa na wniosek organu założycielskiego, dyrektora przedsiębiorstwa państwowego i rady pracowniczej lub z własnej inicjatywy. Z uzasadnionym wnioskiem dokonania komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego w celu komunalizacji może wystąpić do Ministra Skarbu Państwa organ wykonawczy właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Prywatyzacja bezpośrednia, zgodnie z art. 39 wyżej wymienionej Ustawy polega na rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego przez: 1. Sprzedaż przedsiębiorstwa, 2. Wniesienie przedsiębiorstwa do spółki, 3. Oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania. Prywatyzacja bezpośrednia umożliwia dokonywanie szybkich zmian własnościowych w przedsiębiorstwach państwowych. Jej bezpośredni charakter wynika z faktu, że realizowana jest bez przyjmowania przez przedsiębiorstwo państwowe formy organizacyjno-prawnej w postaci jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Cechą wyróżniającą prywatyzację bezpośrednią jest dokonywanie jej przez organy założycielskie przedsiębiorstw państwowych w imieniu Skarbu Państwa, za zgodą Ministra Skarbu Państwa. Proces przygotowania i realizacji prywatyzacji bezpośredniej jest zdecentralizowany - decydującą rolę odgrywają tu organy założycielskie – przeważnie są nimi wojewodowie. Minister Skarbu Państwa w ustawowym zakresie kontroluje i nadzoruje prywatyzację bezpośrednią przez wyrażenie zgody na uruchomienie realizacji poszczególnych projektów. W gestii organu założycielskiego leży inicjowanie procesu prywatyzacji bezpośredniej, przygotowanie przedsiębiorstwa państwowego do prywatyzacji, wyłanianie inwestorów, ustalanie warunków transakcji, a po uzyskaniu zgody Ministra Skarbu Państwa na prywatyzację danego przedsiębiorstwa państwowego, sfinalizowanie procesu prywatyzacji i podpisanie w imieniu Skarbu Państwa odpowiednich umów z inwestorem. Prywatyzacja placówek leczniczych obejmuje zmiany ról i odpowiedzialność zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Ogólnie dotyczy zmian skutków własnościowych, środków finansowania i/ lub świadczeń usług zdrowotnych. Cele prywatyzacji Głównym celem prywatyzacji powinno być poszukiwanie bardziej efektowanego wykorzystania zasobów”, a nie forma „wyrównania krzywd” polegający na uporczywym zaśnieżania dochodów pracowników sektora zdrowotnego, a także lekceważeniu ich stanowiska w procesie reformowania opieki zdrowotnej. Poza tym wśród celów wyróżnić należy: 1. Dostępność- równy dostęp do społeczeństwa do opieki zdrowotnej, bez względu na miejsce zamieszkania, zamożność czy pozycje społeczną, a. poprawa dostępności do opieki zdrowotnej 2. Świadczenie usług- osiąganie: właściwego poziomu działalności, równowagi między usługami w zakresie opieki podstawowej i szpitalnej, wysoko specjalistycznej i długoterminowej, jakości dostępnych środków materialnych, a. dokonanie możliwych zmian, b. zwiększenie finasowania opieki zdrowotnej, c. zgodnie z kierunkami strategicznymi – poprawa struktur usług, d. polepszenie wyposażenia oddziałów szpitalnych, 3. Efektywność- lepsze wydatkowanie środków finansowych, ludzi oraz majątku a. zwiększenie rentowności, b. poprawa honorariów i morale pracowników, 4. Jakość opieki - racjonalny i efektywny dostęp do świadczeń i wykorzystywania pokładów i funduszy Argumenty za i przeciw prywatyzacji szpitali w Polsce Argumenty za prywatyzacją Na konferencji poświęconej właśnie prywatyzacji jeden z mówców powiedział „Dla instytucji służby zdrowia, lekarzy, pielęgniarek i większości pacjentów rozwiązanie prywatyzacyjne wydaje się jednoznacznie korzystniejsze”. Inna argumentacja: · Wprowadzenie profesjonalnego zarządzania; · Wytworzenie świadczenia, które będą bardziej atrakcyjne dla świadczeniobiorcy; · Zwiększenie kapitału ludzkiego- pozyskanie osób o wyskokach kwalifikacjach menadżerskich; · Odejście od biurokracji nadzoru oraz realizacji pozaefektywnościcowych celów; · Przez wiele samorządów terytorialnych prywatyzacja zakładów im podległych jest postrzegana, jako pozbycie się uporczywego kłopotu związanego z ich własnością; · Jeden z ważniejszych argumentów za przekształceniem jest wprowadzenie równych koncepcji prywatyzacji gdzie nie trzeba przenosić własności nieruchomości i mienia, ale jest to nadal zakres uwikłania publicznych decydentów w zarządzanie opieką zdrowotną; · Podniesienie jakości oferowanych usług poprzez wprowadzenie elementów konkurencyjności i mechanizmów rynkowych do systemu zarządzania placówkami medycznymi; · Upowszechnienie nowoczesnych standardów organizacyjnych, tj. analiza efektywności (nie tylko ekonomicznej), analiza wykorzystywania zasobów – controlling medyczny i niemedyczny; · Konieczność wprowadzenia restrykcyjnej polityki finansowej może prowadzić do wymiernych oszczędności w dysponowaniu kapitałem i większego nacisku na dbanie o wynik finansowy przedsiębiorstwa. Osiągana jest w głównej mierze poprzez racjonalizację czasu pracy, a także likwidowanie zbędnej biurokracji i niepotrzebnej administracji; · Możliwość dalszego udzielania świadczeń w oparciu o kontrakt z NFZ/ ze środków publicznych; · Możliwość pozyskiwania dodatkowych środków finansowych, np. ze współpłacenia za diagnostykę czy leczenie. Może to również prowadzić do np. do zmniejszania kolejek. · Możliwość współpłacenia pozwala również na wykorzystanie pieniędzy pacjentów przeznaczanych na wizyty pacjentów w prywatnych gabinetach lekarskich. Środki te zamiast do gabinetów prywatnych trafiają do szpitali i tam mogą być wykorzystane na ich modernizację., itp. Argumenty przeciw prywatyzacji · Spekulacje na temat kupowania obiektów służby zdrowia, takich jak ziemie; · Zamieszanie miedzy profilem działalności obiektu po przeprowadzanej prywatyzacji; · Dążenie do zwiększania i maksymalizacji kosztów świadczeń w krótkim czasie co może wpływać na brak zainteresowania pacjentem (celowe dążenie do upadłości). Z punktu widzenia etycznego – prywatyzacja stawia · „Jeden z wariantów zarządzenia dysproporcji pomiędzy wielkością nakładów, a wymogami systemu dostarczającego świadczeń”. Wymagania te są pozytywne w sektorze prywatnym, wówczas są one przeznaczone na zaspokojenie potrzeb tylko ludzi bogatych, którzy mogą sobie pozwolić na ponoszenie większych wydatków związanych z pozyskiwaniem świadczeń; · Brak monitorowania rynku zdrowotnego w skali państwa, regionu; · Niestabilne, stale zmieniające się prawodawstwo; Bibliografia: 1. Biesaga T., Etyczne konsekwencje komercjalizacji medycyny, Medycyna Praktyczna, 2005/9 2. Greenshields G., Cele i strategie prywatyzacji opieki szpitalnej w Polsce, Raport Końcowy, listopad 2010 3. Karkowski T., Komercjalizacja i prywatyzacja szpitali w perspektywie dostarczania świadczeń zdrowotnych, w: Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, VIII, 2014, s. 149 4. Lis K., Dlaczego prywatyzacja?/ Służba Zdrowia 57-60, 1999 5. Miśkiewicz M, Równanie do najlepszych, Służba Zdrowia 14-15, 2000 6. Tymowska K., Prywatyzacja opieki zdrowotnej w teorii i praktyce, prawo i medycyna, 1, 2000 7. Uchwała nr 58/2009 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2009 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”, www.ratujmyszpitale.pl (27.05.2009 r.). 8. Ustawa z 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. 2013.216. j.t. z póżn. zm.) 9. Wieczorkowska A. Następstwa prywatyzacji szpitali w Niemczech, Praca doktorska Uniwersytet Ekonomiczne we Wrocławiu, Wrocław 2012 10. Wilczyński T., Prywatyzacja usług medycznych, Biuletyn POU. Zarządzanie zmianami, Polish Open Univeristy, http://www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn/?p=&strona=biul_stud12&nr=12 6 Uchwała nr 58/2009 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2009 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”, www.ratujmyszpitale.pl (27.05.2009 r.). o...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhot-wife.htw.pl
|