[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ]
Aleksandra MarjaĹska Zdrowie Publiczne, Stacjonarne Studia UzupeĹniajÄ
ce Magisterskie Gr 2 Â PRYWATYZACJA SZPITALI Â Wprowadzenie WaĹźnym problemem funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce jest brak rĂłwnowagi finansowej. CzÄĹÄ szpitali publicznych boryka siÄ z problemami narastajÄ
cego zadĹuĹźenia. Propozycje rozwiÄ
zania tej kwestii poprzez przeksztaĹcenie samodzielnych szpitali publicznych w spĂłĹki prawa handlowego, skutkujÄ
ce komercjalizacjÄ
i prywatyzacjÄ
placĂłwek, staĹy siÄ reala prĂłbÄ
rozwiÄ
zania problemu zadĹuĹźenia. W listopadzie 2008 r., w reakcji na veto Prezydenta RP dotyczÄ
ce takich ustaw zdrowotnych, jak: ustawy o zakĹadach opieki zdrowotnej oraz przepisĂłw wprowadzajÄ
cych ustawy z zakresu ochrony zdrowia, ktĂłre zakĹadaĹy przeksztaĹcenie samodzielnych publicznych zakĹadĂłw opieki zdrowotnej w spĂłĹki prawa handlowego, Rada MinistrĂłw podjÄĹa uchwaĹÄ w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwÄ
âWsparcie jednostek samorzÄ
du terytorialnego w dziaĹaniach stabilizujÄ
cych system ochrony zdrowiaâ, czyli tzw. Planu B. Wobec tych dziaĹaĹ komercjalizacja szpitali staĹa siÄ jednym z waĹźniejszych elementĂłw programu reform przed wyborami parlamentarnymi w paĹşdzierniku 2011, a po wyborach, elementem rozwiÄ
zaĹ systemowych. Kraje europejskie juĹź wczeĹniej podejmowaĹy prĂłby takich dziaĹaĹ - najbardziej radykalne zmiany w kierunku zwiÄkszenia efektywnoĹci funkcjonowania szpitali prowadzi siÄ od wielu lat w Niemczech â to tutaj najwiÄcej w Europie sprywatyzowano szpitali, tutaj teĹź sprzedano pierwszy w Europie szpital uniwersytecki. Ze sprzedaĹźÄ
szpitali eksperymentowaĹy rĂłwnieĹź inne europejskie kraje â Szwecja i Austria. W nowych paĹstwach czĹonkowskich Unii Europejskiej w Europie Ĺrodkowo-Wschodniej (takĹźe w Polsce) moĹźna z kolei zaobserwowaÄ trend do budowy nowych prywatnych szpitali.  Prywatyzacja szpitali w Polsce W Ĺwietle ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, prywatyzacja moĹźe mieÄ charakter poĹredni lub bezpoĹredni. OdrÄbnym trybem prywatyzacji jest obejmowanie akcji/udziaĹĂłw w podwyĹźszonym kapitale zakĹadowym jednoosobowych spĂłĹek Skarbu PaĹstwa powstaĹych w wyniku komercjalizacji przez podmioty inne niĹź Skarb PaĹstwa lub inne niĹź paĹstwowe osoby prawne. Prywatyzacja poĹrednia, w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji polega na zbywaniu naleĹźÄ
cych do Skarbu PaĹstwa akcji/udziaĹĂłw w spĂłĹkach. Zanim zainicjowany zostanie proces prywatyzacji poĹredniej przedsiÄbiorstwa paĹstwowego, musi zostaÄ przeprowadzona komercjalizacja danego podmiotu. Polega ona na przeksztaĹceniu przedsiÄbiorstwa paĹstwowego w jednoosobowÄ
spĂłĹkÄ (akcyjnÄ
albo z ograniczonÄ
odpowiedzialnoĹciÄ
) Skarbu PaĹstwa. Komercjalizacji przedsiÄbiorstwa paĹstwowego dokonuje Minister Skarbu PaĹstwa na wniosek organu zaĹoĹźycielskiego, dyrektora przedsiÄbiorstwa paĹstwowego i rady pracowniczej lub z wĹasnej inicjatywy. Z uzasadnionym wnioskiem dokonania komercjalizacji przedsiÄbiorstwa paĹstwowego w celu komunalizacji moĹźe wystÄ
piÄ do Ministra Skarbu PaĹstwa organ wykonawczy wĹaĹciwej jednostki samorzÄ
du terytorialnego. Prywatyzacja bezpoĹrednia, zgodnie z art. 39 wyĹźej wymienionej Ustawy polega na rozporzÄ
dzaniu wszystkimi skĹadnikami materialnymi i niematerialnymi majÄ
tku przedsiÄbiorstwa paĹstwowego przez: 1.          SprzedaĹź przedsiÄbiorstwa, 2.          Wniesienie przedsiÄbiorstwa do spĂłĹki, 3.          Oddanie przedsiÄbiorstwa do odpĹatnego korzystania. Prywatyzacja bezpoĹrednia umoĹźliwia dokonywanie szybkich zmian wĹasnoĹciowych w przedsiÄbiorstwach paĹstwowych. Jej bezpoĹredni charakter wynika z faktu, Ĺźe realizowana jest bez przyjmowania przez przedsiÄbiorstwo paĹstwowe formy organizacyjno-prawnej w postaci jednoosobowej spĂłĹki Skarbu PaĹstwa. CechÄ
wyróşniajÄ
cÄ
prywatyzacjÄ bezpoĹredniÄ
jest dokonywanie jej przez organy zaĹoĹźycielskie przedsiÄbiorstw paĹstwowych w imieniu Skarbu PaĹstwa, za zgodÄ
Ministra Skarbu PaĹstwa. Proces przygotowania i realizacji prywatyzacji bezpoĹredniej jest zdecentralizowany - decydujÄ
cÄ
rolÄ odgrywajÄ
tu organy zaĹoĹźycielskie â przewaĹźnie sÄ
nimi wojewodowie. Minister Skarbu PaĹstwa w ustawowym zakresie kontroluje i nadzoruje prywatyzacjÄ bezpoĹredniÄ
przez wyraĹźenie zgody na uruchomienie realizacji poszczegĂłlnych projektĂłw. W gestii organu zaĹoĹźycielskiego leĹźy inicjowanie procesu prywatyzacji bezpoĹredniej, przygotowanie przedsiÄbiorstwa paĹstwowego do prywatyzacji, wyĹanianie inwestorĂłw, ustalanie warunkĂłw transakcji, a po uzyskaniu zgody Ministra Skarbu PaĹstwa na prywatyzacjÄ danego przedsiÄbiorstwa paĹstwowego, sfinalizowanie procesu prywatyzacji i podpisanie w imieniu Skarbu PaĹstwa odpowiednich umĂłw z inwestorem. Prywatyzacja placĂłwek leczniczych obejmuje zmiany rĂłl i odpowiedzialnoĹÄ zarĂłwno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. OgĂłlnie dotyczy zmian skutkĂłw wĹasnoĹciowych, ĹrodkĂłw finansowania i/ lub ĹwiadczeĹ usĹug zdrowotnych. Â Cele prywatyzacji GĹĂłwnym celem prywatyzacji powinno byÄ poszukiwanie bardziej efektowanego wykorzystania zasobĂłwâ, a nie forma âwyrĂłwnania krzywdâ polegajÄ
cy na uporczywym zaĹnieĹźania dochodĂłw pracownikĂłw sektora zdrowotnego, a takĹźe lekcewaĹźeniu ich stanowiska w procesie reformowania opieki zdrowotnej. Poza tym wĹrĂłd celĂłw wyróşniÄ naleĹźy: 1.     DostÄpnoĹÄ- rĂłwny dostÄp do spoĹeczeĹstwa do opieki zdrowotnej, bez wzglÄdu na miejsce zamieszkania, zamoĹźnoĹÄ czy pozycje spoĹecznÄ
, a.      poprawa dostÄpnoĹci do opieki zdrowotnej 2.     Ĺwiadczenie usĹug- osiÄ
ganie: wĹaĹciwego poziomu dziaĹalnoĹci, rĂłwnowagi miÄdzy usĹugami w zakresie opieki podstawowej i szpitalnej, wysoko specjalistycznej i dĹugoterminowej, jakoĹci dostÄpnych ĹrodkĂłw materialnych, a.      dokonanie moĹźliwych zmian, b.     zwiÄkszenie finasowania opieki zdrowotnej, c.      zgodnie z kierunkami strategicznymi â poprawa struktur usĹug, d.     polepszenie wyposaĹźenia oddziaĹĂłw szpitalnych, 3.     EfektywnoĹÄ- lepsze wydatkowanie ĹrodkĂłw finansowych, ludzi oraz majÄ
tku a.      zwiÄkszenie rentownoĹci, b.     poprawa honorariĂłw i morale pracownikĂłw, 4.     JakoĹÄ opieki - racjonalny i efektywny dostÄp do ĹwiadczeĹ i wykorzystywania pokĹadĂłw i funduszy  Argumenty za i przeciw prywatyzacji szpitali w Polsce Argumenty za prywatyzacjÄ
Na konferencji poĹwiÄconej wĹaĹnie prywatyzacji jeden z mĂłwcĂłw powiedziaĹ âDla instytucji sĹuĹźby zdrowia, lekarzy, pielÄgniarek i wiÄkszoĹci pacjentĂłw rozwiÄ
zanie prywatyzacyjne wydaje siÄ jednoznacznie korzystniejszeâ. Inna argumentacja: ¡        Wprowadzenie profesjonalnego zarzÄ
dzania; ¡        Wytworzenie Ĺwiadczenia, ktĂłre bÄdÄ
bardziej atrakcyjne dla Ĺwiadczeniobiorcy; ¡        ZwiÄkszenie kapitaĹu ludzkiego- pozyskanie osĂłb o wyskokach kwalifikacjach menadĹźerskich; ¡        OdejĹcie od biurokracji nadzoru oraz realizacji pozaefektywnoĹcicowych celĂłw; ¡        Przez wiele samorzÄ
dĂłw terytorialnych prywatyzacja zakĹadĂłw im podlegĹych jest postrzegana, jako pozbycie siÄ uporczywego kĹopotu zwiÄ
zanego z ich wĹasnoĹciÄ
; ¡        Jeden z waĹźniejszych argumentĂłw za przeksztaĹceniem jest wprowadzenie rĂłwnych koncepcji prywatyzacji gdzie nie trzeba przenosiÄ wĹasnoĹci nieruchomoĹci i mienia, ale jest to nadal zakres uwikĹania publicznych decydentĂłw w zarzÄ
dzanie opiekÄ
zdrowotnÄ
; ¡        Podniesienie jakoĹci oferowanych usĹug poprzez wprowadzenie elementĂłw konkurenÂcyjnoĹci i mechanizmĂłw rynkowych do systemu zarzÄ
dzania placĂłwkami medycznymi; ¡        Upowszechnienie nowoczesnych standardĂłw organiÂzaÂcyjnych, tj. analiza efektywnoĹci (nie tylko ekonomicznej), analiza wykorzystywania zasobĂłw â controlling medyczny i niemedyczny; ¡        KoniecznoĹÄ wprowadzenia restrykcyjnej polityki finansowej moĹźe proÂwadziÄ do wymiernych oszczÄdnoĹci w dysponowaniu kapitaĹem i wiÄÂkszego nacisku na dbanie o wynik finansowy przedsiÄbiorstwa. OsiÄ
gana jest w gĹĂłwnej mierze poprzez racjonalizacjÄ czasu pracy, a takĹźe likwidowanie zbÄdnej biurokracji i niepotrzebnej administracji; ¡        MoĹźliwoĹÄ dalszego udzielania ĹwiadczeĹ w oparciu o kontrakt z NFZ/ ze ĹrodkĂłw publicznych; ¡        MoĹźliwoĹÄ pozyskiwania dodatkowych ĹrodkĂłw finansowych, np. ze wspĂłĹpĹacenia za diagnostykÄ czy leczenie. MoĹźe to rĂłwnieĹź prowadziÄ do np. do zmniejszania kolejek. ¡        MoĹźliwoĹÄ wspĂłĹpĹacenia pozwala rĂłwnieĹź na wykorzystanie pieniÄdzy pacjentĂłw przeznaczanych na wizyty pacjentĂłw w prywatnych gabinetach lekarskich. Ĺrodki te zamiast do gabinetĂłw prywatnych trafiajÄ
do szpitali i tam mogÄ
byÄ wykorzystane na ich modernizacjÄ., itp.  Argumenty przeciw prywatyzacji ¡        Spekulacje na temat kupowania obiektĂłw sĹuĹźby zdrowia, takich jak ziemie; ¡        Zamieszanie miedzy profilem dziaĹalnoĹci obiektu po przeprowadzanej prywatyzacji; ¡        DÄ
Ĺźenie do zwiÄkszania i maksymalizacji kosztĂłw ĹwiadczeĹ w krĂłtkim czasie co moĹźe wpĹywaÄ na brak zainteresowania pacjentem (celowe dÄ
Ĺźenie do upadĹoĹci). Z punktu widzenia etycznego â prywatyzacja stawia ¡        âJeden z wariantĂłw zarzÄ
dzenia dysproporcji pomiÄdzy wielkoĹciÄ
nakĹadĂłw, a wymogami systemu dostarczajÄ
cego ĹwiadczeĹâ. Wymagania te sÄ
pozytywne w sektorze prywatnym, wĂłwczas sÄ
one przeznaczone na zaspokojenie potrzeb tylko ludzi bogatych, ktĂłrzy mogÄ
sobie pozwoliÄ na ponoszenie wiÄkszych wydatkĂłw zwiÄ
zanych z pozyskiwaniem ĹwiadczeĹ; ¡        Brak monitorowania rynku zdrowotnego w skali paĹstwa, regionu; ¡        Niestabilne, stale zmieniajÄ
ce siÄ prawodawstwo;    Bibliografia: 1.     Biesaga T., Etyczne konsekwencje komercjalizacji medycyny, MeÂdyÂcyna Praktyczna, 2005/9 2.     Greenshields G., Cele i strategie prywatyzacji opieki szpitalnej w Polsce, Raport KoĹcowy, listopad 2010 3.     Karkowski T., Komercjalizacja i prywatyzacja szpitali w perspektywie dostarczania ĹwiadczeĹ zdrowotnych, w: Prace Naukowe Akademii im. Jana DĹugosza w CzÄstochowie, VIII, 2014, s. 149 4.     Lis K., Dlaczego prywatyzacja?/ SĹuĹźba Zdrowia 57-60, 1999 5.     MiĹkiewicz M, RĂłwnanie do najlepszych, SĹuĹźba Zdrowia 14-15, 2000 6.     Tymowska K., Prywatyzacja opieki zdrowotnej w teorii i praktyce, prawo i medycyna, 1, 2000 7.     UchwaĹa nr 58/2009 Rady MinistrĂłw z dnia 27 kwietnia 2009 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwÄ
âWsparcie jednostek samorzÄ
du terytorialnego w dziaĹaniach stabilizujÄ
cych system ochrony zdrowiaâ, www.ratujmyszpitale.pl (27.05.2009 r.). 8.     Ustawa z 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. 2013.216. j.t. z póşn. zm.) 9.     Wieczorkowska A. NastÄpstwa prywatyzacji szpitali w Niemczech, Praca doktorska Uniwersytet Ekonomiczne we WrocĹawiu, WrocĹaw 2012 10. WilczyĹski T., Prywatyzacja usĹug medycznych, Biuletyn POU. ZarzÄ
dzanie zmianami, Polish Open Univeristy, http://www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn/?p=&strona=biul_stud12&nr=12Â Â Â Â Â 6 Â UchwaĹa nr 58/2009 Rady MinistrĂłw z dnia 27 kwietnia 2009 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwÄ
âWsparcie jednostek samorzÄ
du terytorialnego w dziaĹaniach stabilizujÄ
cych system ochrony zdrowiaâ, www.ratujmyszpitale.pl (27.05.2009 r.). o...
[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhot-wife.htw.pl
|