« M E N U » |
»
|
» Ktoś, kto mówi, że nie zna się na sztuce, źle zna samego siebie. | » Aleksander Wojciechowski - malarstwo po 45 r., Historia sztuki, Historia sztuki | » Aleksander Fredro - Pan Jowialski, rok II, Historia literatury polskiej do 1918, Romantyzm, Streszczenia (romantyzm), Romantyzm | » ALEKSANDER KAMIĹSKI, Pedagogika, pedagogika społeczna | » Aleksander Krawczuk - Kleopatra(1), e-books, e-książki, ksiązki, , .-y | » Aleksander Dumas - Dartagnan, Literatura, Dumas Alexander | » Aleksander Fredro - Pan Geldhab, ♠Filologia Polska♠, ROMANTYZM, Fredro | » Aleksander Wit Labuda Eksplikacja tekstu, edukacja,hobby,, Edukacja, teoria. lit., kulturoznawstwo, socjologia | » Aleksander Puszkin - Dama pikowa (tłum. polskie), Filologia Rosyjska, Historia Literatury Rosyjskiej, Semestr I | » Aleksander Bruckner - Mitologia słowiańska i polska.by anya, słowianie | » Aleksandra Pilsudska - Wspomnienia, Patron szkoły - Józef Piłsudski |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plchaotyczny.htw.pl
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->Uniwersytet WarszawskiWydział PolonistykiAleksandra Brylskanr albumu: 293143Reprezentacje ataków atomowych naHiroszimę i Nagasaki oraz przedstawieniabomby atomowej w Polscew latach 1945–1990Praca magisterskana kierunku kulturoznawstwo – wiedza o kulturzePraca wykonana pod kierunkiemdr Iwony KurzInstytut Kultury PolskiejWarszawa, październik 20141Oświadczenie kierującej pracąOświadczam, że niniejsza praca została przygotowana pod moim kierunkiem i stwierdzam, żespełnia ona warunki do przedstawienia jej w postępowaniu o nadanie tytułu zawodowego.DataPodpis kierującej pracąOświadczenie autora (autorów) pracyŚwiadom odpowiedzialności prawnej oświadczam, że niniejsza praca dyplomowa zostałanapisana przez mnie samodzielnie i nie zawiera treści uzyskanych w sposób niezgodny zobowiązującymi przepisami.Oświadczam również, że przedstawiona praca nie była wcześniej przedmiotem procedurzwiązanych z uzyskaniem tytułu zawodowego w wyższej uczelni.Oświadczam ponadto, że niniejsza wersja pracy jest identyczna z załączoną wersjąelektroniczną.DataPodpis autora (autorów) pracy2StreszczenieCelem pracy jest zbadanie przedstawień ataków atomowych na Hiroszimę i Nagasaki orazreprezentacji bomby atomowej, jakie ukazywały się w Polsce po drugiej wojnie światowej ażdo początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Opierając się na artykułach prasowych,fragmentach kronik filmowych, filmach i dziełach sztuk wizualnych autorka odtwarzaprzemiany tych przedstawień, których forma i wyraz były ściśle uzależniony od kontekstupolitycznego zimnej wojny wpływającego na sytuację w Polsce. Dzięki temu możliwe będzierozpoznanie źródeł współczesnych wyobrażeń ataków atomowych na japońskie miasta orazoddziaływanie obrazu bomby atomowej na współczesną kulturę popularną.Słowa kluczoweHiroszima, Nagasaki, bomba atomowa, atak atomowy, zimna wojna, propaganda, PolskaTemat pracy dyplomowej w języku angielskimThe representation of atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki and the images of anatomic bomb in Poland, 1945–1990Dziedzina pracy (kody wg programu Socrates-Erasmus)14.7 kulturoznawstwo3Spis treściWstęp......................................................................................................................................... 5Rozdział I................................................................................................................................ 131.2.3.4.5.6.7.1.2.3.4.5.6.7.8.9.1.2.3.4.5.6.7.Ataki atomowe na Hiroszimę i Nagasaki ...................................................................... 13Zimna wojna .................................................................................................................. 14Pierwsze reakcje w Polsce na ataki atomowe na Hiroszimę ......................................... 17Początki stalinizmu ....................................................................................................... 26Koniec amerykańskiego monopolu na broń nuklearną ................................................. 29Propagandowy plakat polityczny a bomba atomowa .................................................... 31Bikiniarze ...................................................................................................................... 41Koniec okupacji Japonii ................................................................................................ 43Opowieść jednostki ....................................................................................................... 46Pozytywne aspekty energii atomowej ........................................................................... 51Próby z nowym typem broni jądrowej .......................................................................... 54Uniwersalizacja przedstawień broni nuklearnej ............................................................ 59Sztuka ............................................................................................................................ 62Hiroszima, moja miłość................................................................................................. 65Rok przed kryzysem ...................................................................................................... 70Kryzys kubański ............................................................................................................ 72Koniec świata, który nie nastąpił .................................................................................. 74Neostalinizm.................................................................................................................. 78Nowa bomba ................................................................................................................. 80Energia atomowa ........................................................................................................... 84Hiroszima i jej miejsce w historii .................................................................................. 87Warszawa-Hiroszima .................................................................................................... 92Zmierzch komunizmu ................................................................................................... 98Rozdział II............................................................................................................................... 43Rozdział III............................................................................................................................. 74Zakończenie.......................................................................................................................... 100Ilustracje............................................................................................................................... 114Bibliografia........................................................................................................................... 1294WstępMoje dzieciństwo wraz z rodziną spędziłam w Japonii. Kiedy wróciłam do Polski,najczęściej słyszałam pytanie – szczególnie ze strony nauczycieli – które dotyczyło tego, czywidziałam Hiroszimę. Nigdy tam nie byłam, jednak by nie rozczarować swoich pedagogówopowiadałam im wymyśloną historię, jakoby w Hiroszimie pozostał po ataku, w miejscuwybuchu bomby atomowej, dół bez dna. O dziwo, wszyscy w tę historię wierzyli. Dało mi tojednak później do myślenia. Co sprawiło, że dorośli ludzie byli w stanie uwierzyć w mojąopowieść? Jaką mieli wiedzę dotyczącą ataków atomowych na Hiroszimę i Nagasaki? Jakieprzedstawienia japońskich miast ukształtowały wyobrażenie Polaków o tym, co zdarzyło się wsierpniu 1945 roku? Jak opisywano sam proces wybuchu bomby atomowej? W jakimkontekście historycznym pojawiały się te zagadnienia?Pytania te były pierwszym bodźcem do refleksji nad problemem poruszanym w tejpracy. Jej celem jest zbadanie, w jakich momentach oraz w jaki sposób pojawiały się i ulegałyprzemianom reprezentacje ataków atomowych na Hiroszimę i Nagasaki oraz obrazy samejbomby atomowej. Istotny będzie również kontekst oraz przeznaczenie tych przedstawień.Dzięki temu uda się stworzyć całościowy obraz problematyki związanej z bronią atomową, zktórą w pełni Polacy zostali skonfrontowani po 1945 roku. Jest on niezwykle potrzebny,ponieważ to właśnie w badanym przeze mnie okresie mają swoje korzenie współczesnewyobrażenia dotyczące ataków atomowych na Hiroszimę i Nagasaki oraz tematyka związanaz energią i bronią jądrową.Zagadnienia związane z ideą atomu były obecne w powszechnej świadomości od bardzodawna. Koncepcja atomu, niewidzialnego elementu będącego podstawowym budulcemfizycznej rzeczywistości, występowała już w starożytności. Naukowe przypuszczeniapotwierdziły jego istnienie na początku XIX wieku, do czego znacznie przyczyniły się badaniaJohna Daltona. Jego odkrycie zyskało legitymizację w pierwszej połowie XX wieku, dziękimatematycznym dowodom Alberta Einsteina oraz eksperymentom Theodora Svedberga1.Istotne dla powstania bomby atomowej było również odkrycie przez Marię Skłodowską-Curienowych pierwiastków – polonu i radu – oraz zjawiska promieniotwórczości. Przyznana jej w1903 Nagroda Nobla, wsławiła te dokonania, upowszechniła kwestie związane z tematykąRichard Rhodes,Jak powstała bomba atomowa,przeł. Piotr Amsterdamski, Prószyński i Sk-a, Warszawa 2000,s. 26.51
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhot-wife.htw.pl
|
|
Cytat |
Dobry przykład - połowa kazania. Adalberg I ty, Brutusie, przeciwko mnie?! (Et tu, Brute, contra me?! ) Cezar (Caius Iulius Caesar, ok. 101 - 44 p. n. e) Do polowania na pchły i męża nie trzeba mieć karty myśliwskiej. Zygmunt Fijas W ciepłym klimacie najłatwiej wyrastają zimni dranie. Gdybym tylko wiedział, powinienem był zostać zegarmistrzem. - Albert Einstein (1879-1955) komentując swoją rolę w skonstruowaniu bomby atomowej
|
|