[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ]
ALEKSANDER FREDRO â PAN GELDHAB  Opracowanie utworu:  1. Wyznaczniki gatunkowe âPana Geldhabaâ  + UtwĂłr zostaĹ napisany w 1818 roku. Po raz pierwszy wystawiono go w Warszawie 7 paĹşdziernika 1821 roku. ByĹa to pierwsza wiÄksza komedia Fredry i druga (obok âIntrygi na prÄdceâ), ktĂłra ujrzaĹa ĹwiatĹo sceny. âPan Geldhabâ â obok wspomnianej juĹź âIntrygi na prÄdceâ oraz âMÄĹźa i Ĺźonyâ i âZrzÄdnoĹci i przekoryâ naleĹźÄ
do tych dzieĹ komediopisarza, w ktĂłrych najsilniej dochodzÄ
do gĹosu tradycje OĹwiecenia. Â + W âPanu Geldhabieâ zarysowujÄ
siÄ podstawowe cechy komediopisarstwa Fredry. BÄdzie to najpierw tendencja do respektowania realistycznej wizji Ĺwiata. UjawniĹy siÄ tu po raz pierwszy u opisywanego pisarza elementy tzw. realizmu przedstawienia. ByĹa to konwencja zmierzajÄ
ca do wywoĹania iluzji, iĹź utwĂłr stanowi peĹnÄ
i autentycznÄ
relacjÄ o doĹwiadczeniu czĹowieka w czasie historycznie wymiernym, w przestrzeni geograficznie umiejscowionej i szczegĂłĹowo scharakteryzowanym otoczeniu. Ponadto zarysowuje siÄ rĂłwnieĹź, obecny juĹź w âIntrydze na prÄdceâ i stale od tej chwili towarzyszÄ
cy komediom pisarza, wÄ
tek satyrycznej refleksji nad obecnoĹciÄ
i wpĹywem preromantycznej literatury na modÄ i obyczaje polskie.  + Zasadniczymi wyróşnikami gatunkowymi komedii jako gatunku dramatycznego na tle innych gatunkĂłw tego rodzaju byĹy: -         dobĂłr postaci i sytuacji -         okreĹlony tym relacji miÄdzy âjaâ i ânie â jaâ, gĹownie zaĹ miÄdzy wolnoĹciÄ
, a koniecznoĹciÄ
-         sposĂłb budowy akcji â w odróşnieniu od tragedii, komedia przedstawia zwyczajnych ludzi, Ĺmiesznych, niezrÄcznych, ktĂłrzy wywoĹujÄ
Ĺmiech albo ironiczny uĹmiech. Ich stan, pozycja sÄ
inne niĹź bohaterĂłw tragedii, w ktĂłrej postÄpki i ich skutki nie sÄ
zaleĹźne od woli czĹowieka znajdujÄ
cego siÄ we wĹadaniu obiektywnych praw. A w komedii wszystko, co dzieje siÄ z ludĹşmi, wynika z ich wĹasnej woli albo z gĹupoty   2. W krÄgu bohaterĂłw komedii  + Pan Geldhab: jest to postaÄ o nazwisku mĂłwiÄ
cym zarĂłwno znaczeniem, jak i obcym brzmieniem. W jednej z wersji tekstu figurowaĹ w tytule wspĂłlnie z podtytuĹem âczyli spanoszony przybyszâ. Kreacja pysznoskÄ
pskiego tchĂłrza byĹa hoĹdem zĹoĹźonym konwencji komediowej i oĹwieceniowym poglÄ
dom na typologiÄ ludzi. Geldhab â jak naleĹźy mniemaÄ â korzystajÄ
cy z protekcji pruskich zaborcĂłw, umiaĹ siÄ urzÄ
dziÄ jeszcze przed powstaniem KsiÄstwa Warszawskiego. A w czasach KsiÄstwa, czyli w okresie kiedy toczyĹa siÄ akcja komedii, jÄ
Ĺ siÄ intratnego zajÄcia wojskowego dostawcy, ktĂłre to stanowisko mĂłgĹ mu uĹatwiÄ fakt, Ĺźe byĹ to kraj rzÄ
dzony przez krĂłla saskiego, Fryderyka Augusta. Pisarz stworzyĹ nowoczesnÄ
na gruncie polskim kreacjÄ dorobkiewicza, zapowiadajÄ
cÄ
w wielu istotnych rysach postacie, ktĂłre poczÄ
wszy od lat miÄdzypowstaniowych zacznÄ
zaludniaÄ karty polskiej powieĹci obyczajowej. Zachowanie siÄ pysznoskÄ
pskiego w nowej dla niego pozycji wielkiego pana uczyniĹ kolejnym obiektem komediowej kpiny. Â + KsiÄ
ĹźÄ: JuĹź samo wprowadzenie postaci KsiÄcia byĹo Ĺwiadectwem opowiedzenia siÄ przez FredrÄ za modernizacyjnymi tendencjami w komedii. Co wiÄcej â KsiÄ
ĹźÄ utracjusz zostaĹ do âPana Geldhabaâ wprowadzony w dwuznacznej moralnie roli posagowego Ĺowcy, o ustalonej w Ĺrodowisku reputacji. ZwiÄ
zek miÄdzy KsiÄciem a Geldhabem ujawniĹ znany Ăłwczesnemu spoĹeczeĹstwu proces ĹÄ
czenie siÄ arystokracji rodowej z pieniÄĹźnÄ
, ktĂłry takÄ
karierÄ zrobi w powieĹciach Balzaka. Fredro staraĹ siÄ ĹagodziÄ wymowÄ postÄpowania utracjusza i ukazywaĹ go jako czĹowieka przestrzegajÄ
cego zasad honoru. Mimo takiego zabiegu pisarz i tak spotkaĹ siÄ z zarzutami niewĹaĹciwego przedstawiania tej postaci. Â + Lisiewicz: W piÄ
tej scenie aktu II rysuje Fredro bogatÄ
genealogiÄ tej postaci, ktĂłra pod pewnymi wzglÄdami zapowiada Papkina, a nawet Rzecznickiego z dramatu SĹowackiego âFantazyâ. Od strony uwarunkowaĹ spoĹecznych rzecz ujmujÄ
c â Lisiewicz to zbankrutowany ziemianin, ktĂłry sprzedaje swoje talenty towarzyskie jako totumfacki KsiÄcia i jego pieczeniarz oraz w obu tych rolach bawi swoich chlebodawcĂłw, roznosi plotki, kreuje intrygi. WedĹug badaczy, Fredro w osobie Lisiewicza zamierzaĹ przedstawiÄ postaÄ zimnego intryganta. Ĺwietnie znaĹ on Ĺrodowisko, obracaĹ w róşnych towarzystwach, a jako zawodowy plotkarz â zĹoĹliwie oĹwietlaĹ w komedii rzeczywiste postawy swoich pryncypaĹĂłw, gĹĂłwnie zaĹ Geldhaba.  + Major i Lubomir: Postacie napoleoĹskich ĹźoĹnierzy, wprowadzone zostaĹy zgodnie z tradycjÄ
patriotycznej komedii okolicznoĹciowej. Patriotyzm obu ĹźoĹnierzy, ich ofiarnoĹÄ dla ojczyzny, prostota i szczeroĹÄ tworzyĹy zespóŠwartoĹci celowo przeciwstawianych przez pisarza zarĂłwno Geldhabowi, jak i KsiÄciu czy Lisiewiczowi. Majora i Lubomira uczyniĹ pisarz ponadto rzecznikami komediowej sprawiedliwoĹci. Ich przestrogi, bagatelizowane przez Geldhaba, staĹy siÄ rzeczywistoĹciÄ
i oni teĹź triumfowali przy koĹcu akcji. CechÄ
obu opisywanych ĹźoĹnierzy byĹ patriotyzm o duĹźym Ĺadunku demokratyzmu, powiÄ
zanym zgodnie z polskimi realiami zarĂłwno z tradycjÄ
OĹwiecenia, jak i sarmatyzmem. Fredro konsekwentnie gloryfikuje postaÄ Lubomira. Podczas gdy Geldhab dorabiaĹ siÄ na wojnie, Lubomir wĹasnym sumptem wyposaĹźyĹ oddziaĹ narodowego wojska, w ktĂłrym zostaĹ rotmistrzem. Na wezwanie ojczyzny rzuciĹ on dom i narzeczonÄ
, ufny, Ĺźe miĹoĹÄ bÄdzie mu nagrodÄ
za rany odebrane na polu bitwy. PostaÄ Majora Fredro mocno osadziĹ w realiach ĹźoĹnierskich, akcentujÄ
c nie tylko jej otwartoĹÄ, ale i rubasznoĹÄ oraz wprowadzajÄ
c wyraĹźenia potoczne. RaziĹy one nie tylko krytykĂłw, ale i przychylnego pisarzowi brata Maksymiliana. GĹĂłwnÄ
cechÄ
Majora jest mĂłwienie wszystkim bez ogrĂłdek caĹej prawdy, co niejednokrotnie graniczy z grubiaĹstwem. Â + Flora: W postaci tej Fredro stworzyĹ nieodrodnÄ
cĂłrkÄ dorobkiewicza. Jej komizm wiÄ
Ĺźe siÄ w pierwszym rzÄdzie z przyjmowaniem przez niÄ
przedwczeĹnie manier arystokratki. Pisarz wyposaĹźa jÄ
rĂłwnieĹź w cechÄ niestaĹoĹci i obok motywacji socjologicznych wprowadziĹ teĹź psychologiczne uwarunkowanie tej cechy. Flora â zarĂłwno w scenach z KsiÄciem, jak i w spotkaniu z Ludomierem, okazywaĹa siÄ wiernÄ
czytelniczkÄ
âczuĹejâ literatury.   3. Akcja komedii  + W âPanu Geldhabieâ spotykamy siÄ z istotnÄ
modyfikacjÄ
schematu molierowskiej komedii i komedii okolicznoĹciowej. Polega ona na przebudowie wÄ
tku miĹosnego. SiĹy wrogie mĹodej parze zwyciÄĹźyĹy, korzystajÄ
c ze zdrady amantki. Ponadto u Moliera kaĹźda z postaci, chociaĹź w róşnym stopniu, stawaĹa siÄ podmiotem komicznym. W âPanu Geldhabieâ wierny kochanek, a zarazem bohaterski ĹźoĹnierz Lubomir zostaĹ kreowany na postaÄ bez zmazy, tak aby tym ostrzej zarysowaĹo siÄ zĹo wyrzÄ
dzone mu przez FlorÄ. PatrzÄ
c na âPana Geldhaba od strony intrygi miĹosnej moĹźna by powiedzieÄ, Ĺźe byĹa to komedia o dziejach zdrady. Zdrada Flory staĹa siÄ jednakĹźe funkcjÄ
postÄpowania jej ojca. Â + KaĹźda kolejna scena utworu w coraz bardziej komicznym Ĺwietle ukazywaĹa przywary i sĹabostki Geldhaba. Z brutalnÄ
otwartoĹciÄ
porzucaĹ on dawny sposĂłb Ĺźycia, jak naleĹźy sÄ
dziÄ duĹźo skromniejszy, i dosĹownie â przybieraĹ nowy. Sceny spotkaĹ Geldhaba i Flory z KsiÄciem i Lisiewiczem ujawniĹy niezrÄcznoĹÄ zachowaĹ dorobkiewiczĂłw w nowej dla nich roli. Komiczne cechy Geldhaba, ulegajÄ
dalszemu pogĹÄbianiu w scenach konfrontacji z echami dawnej, skromniejszej przeszĹoĹci, czyli z Majorem i Lubomirem. Tutaj komediowym partnerem wzniosĹoĹci i skÄ
pstwa staĹo siÄ tchĂłrzostwo gĹĂłwnego bohatera, spotÄgowane w scenach z tchĂłrzem Lisiewiczem.  + Nasilenie siÄ elementĂłw farsowych polega na stopniowej redukcji spoĹecznych determinantĂłw postÄpowania oraz elementĂłw komizmu satyrycznego, przy jednoczesnej dynamizacji cech komiczno â humorystycznych.   4. JÄzyk i styl komedii  + NajogĂłlniej rzecz ujmujÄ
c, samodzielnoĹÄ ujÄcia Fredry polegaĹa na: -Â Â Â Â Â Â Â Â Â podporzÄ
dkowaniu zasad skĹadni prawom intonacji -Â Â Â Â Â Â Â Â Â zwiÄkszeniu liczby przerzutni i zrewolucjonizowaniu reguĹ posĹugiwania siÄ tym elementem wersyfikacyjnym -Â Â Â Â Â Â Â Â Â wprowadzeniu na szerszÄ
skalÄ ĹredniĂłwki mÄskiej  + Nowatorstwo pisarza, funkcjonalne scenicznie, owocowaĹo w postaci zróşnicowanego oddania psychiki postaci i roli, jakÄ
przyszĹo im odgrywaÄ. I tak Lubomir przemawiaĹ wierszem godnym tragedii FeliĹskiego w tych partiach, kiedy pouczaĹ Geldhaba czy FlorÄ. Podobnie przemawia Flora â i wtedy gdy wystÄpowaĹa przed KsiÄciem jak uczennica na popisie, i wtedy gdy odpowiadaĹa byĹemu narzeczonemu.  + Kolejnym elementem róşnicujÄ
cym intonacjÄ podstawowej miary wersyfikacyjnej, jakÄ
tradycyjnie pozostaĹ trzynastozgĹoskowiec, byĹo wprowadzenie przytoczeĹ. Jedne postacie przytaczaĹy sĹowa innych â oczywiĹcie z odmiennÄ
intonacjÄ
. OĹźywienie sytuacji komediowych wiÄ
zaĹo siÄ najwidoczniej z budowÄ
dialogĂłw. TrzynastozgĹoskowce rozbijaĹ pisarz niejednokrotnie na 4 do 5 czÄ
stek intonacyjnych, po 3, 4, a nawet 2 sylaby, wkĹadane w usta róşnych postaci.  + NaturalnoĹÄ dialogĂłw komedii wynikaĹa takĹźe z czÄstego odwoĹywania siÄ do partykuĹ wziÄtych z mowy potocznej, np. okrzyki âAâŚâ, âO! ĹşleâŚâ, âUfâŚâ itp.  + FinaĹowÄ
scenÄ triumfu Geldhaba i Flory zbudowaĹ pisarz w wielce oryginalny sposĂłb. Ojciec i cĂłrka, odwrĂłceni do siebie tyĹem, wygĹaszali, niezaleĹźnie od siebie, peĹne samouwielbienia kryptodialogi adresowane do nieobecnych na scenie odbiorcĂłw, poparte gestami oraz mimikÄ
. Â + WaĹźny element konstrukcji akcji âPana Geldhabaâ jest ironia. Na zasadzie ironii powracajÄ
cej sytuacji odbyĹa siÄ rozmowa Flory z Lubomirem, odsĹaniajÄ
ca cynizm literackiej âmaskiâ, ktĂłrÄ
posĹugiwaĹa siÄ bohaterka. Na podobnej zasadzie zbudowana jest zostaĹa scena finalna, kiedy Geldhab znĂłw spadaĹ do roli petenta, ale tym razem wobec Lubomira i Majora. Ironia byĹa jednak gĹĂłwnie kategoriÄ
cieniujÄ
cÄ
tonacjÄ wypowiedzi bohaterĂłw. I tak prezentujÄ
c âerudycjÄâ Flory posĹuĹźyĹ siÄ pisarz ironiÄ
odautorskÄ
, czyniÄ
c przedmiotem kpiny bohaterkÄ, a narzÄdziem kpiny KsiÄcia, ktĂłry âprzez caĹÄ
tÄ scenÄ (âŚ) mĂłwi z ironiÄ
â.   5. âPan Geldhabâ po 160 latach  + Komedia âPan Geldhabâ jest dziĹ dla badacza literatury pierwszym z wybitnych utworĂłw pisarza, ktĂłry zadomowiĹ siÄ na staĹe na scenach polskich. Obok wielu wartoĹci historycznych moĹźna w niej znaleĹşÄ wartoĹci ponadczasowe. WiÄ
ĹźÄ
siÄ one najpierw z postaciÄ
Geldhaba. Geldhab â to studium karierowicza, czyli postaci, ktĂłra wbrew spoĹecznie aprobowanym wartoĹciom i cechom, drogÄ
spoĹecznie potÄpianych dziaĹaĹ siÄgaĹa po spoĹecznie wysokÄ
pozycjÄ i dobra materialne. Przede wszystkim jednak jest on czĹowiekiem âz zewnÄ
trzâ zamkniÄtej, sarmackiej spoĹecznoĹci.  + Ponadczasowy charakter ma takĹźe przyjaźŠMajora i Lubomira. Jest to motyw, ktĂłry zaowocuje w innych komediach Fredry (m.in. w postaciach Majora i Edmunda z utworu âDamy i huzaryâ). Motyw ten jest kolejnÄ
wersjÄ
literackich losĂłw Mentora i Telemacha. Â + Osoby dramatu: -Â Â Â Â Â Â Â Â Â Pan Geldhab -Â Â Â Â Â Â Â Â Â Flora (jego cĂłrka) -Â Â Â Â Â Â Â Â Â KsiÄ
ĹźÄ RadosĹaw -         Lubomir (rotmistrz) -         Major (przyjaciel Lubomira) -         Lisiewicz (przyjaciel KsiÄcia) -         Konto (intendent KsiÄcia) -         PiĂłrko -         Komisant -         Krawiec -         Kamerdyner -         Lokaj 1 Â
[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhot-wife.htw.pl
|