[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ]
Ĺcierwo czy fenomen ? PoczÄ
tkowo lektura Toscaniâego nie budziĹa mojego entuzjazmu moĹźe dlatego, Ĺźe sam tytuĹ jakoĹ mnie odrzucaĹ, a zarazem intrygowaĹ. Lecz po przeczytaniu kilku pierwszych stron ksiÄ
Ĺźka tak bardzo mnie wciÄ
gnÄĹa, Ĺźe âpochĹonÄĹamâ jÄ
jednym tchem. Oliviero Toscani jest Ĺwiatowej sĹawy fotografem, ktĂłry odziedziczyĹ talent po swoim ojcu. JuĹź w pierwszych kampaniach reklamowych dla takich firm jak Esprit czy Fiorucci, Toscani pokazuje, Ĺźe nie zamierza poddaÄ siÄ rutynie klasycznej reklamy. KsiÄ
Ĺźka jest jednoczeĹnie biografiÄ
autora i przewodnikiem po Ĺwiecie public relations. Â Reklama. Wszechobecna i nieuznajÄ
ca Ĺźadnych reguĹ. Niebezpieczna, szokujÄ
ca, wzruszajÄ
ca. ChoÄ stykamy siÄ z niÄ
na co dzieĹ, zwykle przechodzimy obok, nie zwracajÄ
c uwagi na billboardy, standy, czy powierzchnie wielkoformatowe rozwieszone na Ĺcianach budynkĂłw. Dlaczego? Bo wiÄkszoĹÄ reklam jest po prostu⌠nudna.  Toscani w swoich projektach udowodniĹ nam, Ĺźe reklama wcale nie musi taka byÄ. Jak sam autor mĂłwi reklama nie ma byÄ ukazaniem Ĺwiata bajkowego, idealnego i sĹodkiego. Reklama ma siÄ staÄ w koĹcu dialogiem pomiÄdzy spoĹeczeĹstwem a firmami, ktĂłre bÄdÄ
wyraĹźaĹy swoje opinie na temat waĹźnych spraw w Ăłwczesnym Ĺwiecie. Â âW moich reklamach dÄ
ĹźyĹem do dialogu z opiniÄ
publicznÄ
o potÄdze uprzedzeĹ i stereotypĂłw (bo przecieĹź reklama aĹź pÄka od nich). O ulegĹoĹci i wolnoĹci ducha. O tolerancji. Dlaczego wiÄkszoĹÄ trwa przy swej pierwszej reakcji, przy swym rasistowskim bÄ
dĹş antyrasistowskim tabu? Dlaczego reklama, tak jak sztuka lub media, nie moĹźe byÄ polem gry dla filozofii, katalizatorem emocji, terenem sporu i polemiki?â Â Ta reklama, o ktĂłrej mĂłwi Toscani, i ktĂłrÄ
praktykuje jest nazywana mianem reklamy spoĹecznej. Jednym z pierwszych jej twĂłrcĂłw byĹ wĹaĹnie Oliviero. Jednak reklama tworzona przez fotografa nie byĹa wyĹÄ
cznie reklamÄ
spoĹecznÄ
. DziÄki zdjÄciom twĂłrca uzyskaĹ rĂłwnieĹź element szoku, wywoĹywaĹ skandale. Reklamy tworzone szczegĂłlnie dla firmy UNITED COLORS OF BENETTON wywoĹywaĹy ogromne poruszanie na caĹym Ĺwiecie. DziÄki czemu ludzie o nich mĂłwili, a nazwa firmy zostawaĹa zapamiÄtywana. Pijarowcy uwaĹźajÄ
nawet, Ĺźe reklamy Benettona sÄ
standardowymi przykĹadem najskuteczniejszej, najbardziej oryginalnej i chyba najbardziej szokujÄ
cej ostatnimi czasy reklamy na Ĺwiecie. UkazujÄ
raczej dekadenckÄ
a wrÄcz katastroficznÄ
wizje Ĺwiata. CzÄsto odbija siÄ w nich ciemna strona Ĺźycia, bolesna, wzbudzajÄ
ca czasem lÄk, czasem odrazÄ, innym razem zaskakuje. W swojej ksiÄ
Ĺźce autor opisuje swoje przeĹźycia i reakcjÄ Ĺwiata zwiÄ
zane z jego najsĹawniejszymi dzieĹami. Takim jak na przykĹad billboard ukazujÄ
cy ksiÄdza caĹujÄ
cego siÄ z zakonnicÄ
. Toscani czÄsto ĹamaĹ stereotypy zwiÄ
zane z religiÄ
. TÄ
reklamÄ
wzbudziĹ kontrowersjÄ w katolickich WĹochach, gdzie zabroniono jego publicznej prezentacji. W Polsce partia ZChN zĹoĹźyĹa doniesienie do prokuratury, Ĺźe reklama ta obraĹźa uczucia religijne. Plakat z ksiÄdzem i zakonnicÄ
wisiaĹ w Warszawie 24 dni, w Katowicach zaledwie trzy godziny. W innych miastach na jego zawieszenie wĹadze nie zgodziĹy siÄ wcale. Sytuacja miaĹa miejsce na poczÄ
tku lat 90-tych jestem ciekawa czy w Ăłwczesnych czasach wywoĹaĹaby rĂłwnie wielkÄ
aferÄ ? Wiele ludzi, spoĹeczeĹstw i kultur sprzeciwia siÄ kampaniÄ
reklamowym Toscaniâego, lecz zawsze rĂłwnie wiele osĂłb zgadza siÄ i popiera go. W czym tkwi fenomen skandalisty ? KsiÄ
Ĺźka, ktĂłrÄ
szczerze wam polecam wszystko wyjaĹnia. Znajdziecie w niej odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczÄ
ce reklamy i nie tylko. Lektura stworzona w szczegĂłlnoĹci dla studentĂłw marketingu, reklamy, public relations, choÄ kaĹźdy czĹowiek po jej przeczytaniu zrozumie jak i dlaczego dziaĹa reklama. Toscani pokazuje nam czym tak naprawdÄ posĹugujÄ siÄ reklama i w imiÄ czego. Firmy i producenci wydajÄ
przeogromne sumy na wypromowanie swojego produktu, na to by nas omamiÄ i ogĹupiÄ. Autor posuwa siÄ nawet do fikcyjnego wytoczenia procesu norymberskiego wszystkim twĂłrcom reklamy i jej samej. Po kolei wymienia wszystkie zarzuty a nastÄpnie je wyjaĹnia. CzytajÄ
c kaĹźde wyjaĹnienie po kolei czytelnik zdaje sobie sprawÄ, Ĺźe autor rzeczywiĹcie ma racjÄ. To jak czĹowiek ulega reklamie i telewizji jest zaskakujÄ
ce i smutne. CzĹowiek znowu podporzÄ
dkowuje siÄ komuĹ na gĂłrze dokĹadnie tak samo jak podczas wojen Ĺwiatowych. Nasi przodkowie walczyli o to ĹźebyĹmy byli wolni mogli wygĹaszaÄ swobodnie swoje zdanie a my zamykamy je w czarnym pudle przed naszymi oczami. Dlatego wĹaĹnie Toscani wyrzuca swĂłj telewizor. Nie chce uciec przed rzeczywistoĹciÄ
, chcÄ korzystaÄ z Ĺźycia w peĹni: âDo diabĹa, nawet przez chwilÄ nie ĹźaĹowaĹem, Ĺźe siÄ wyzbyĹem pudĹa z migocÄ
cymi obrazkami! Mam prawo zrezygnowaÄ z waszych grzechĂłw, nie ryzykujÄ
c, Ĺźe w zamian potraktujecie mnie jak przestÄpcÄ! Kiedy gapicie siÄ w ekran, ja bawiÄ siÄ z dzieÄmi, doglÄ
dam ĹşrebiÄ
t, o zmierzchu dosiadam ktĂłregoĹ z moich koni, dyskutujÄ z przyjaciĂłĹmi Ĺub sypiam z ĹźonÄ
.â Â KsiÄ
Ĺźka ta zasĹuguje na miano fenomenu tak jak i sam autor. KaĹźdy z nas powinien osobiĹcie podziÄkowaÄ Toskaniâemu za jego wskazĂłwki dotyczÄ
ce relacji miÄdzy ludĹşmi. To my tworzymy nasz Ĺwiat i naszÄ
kulturÄ. Dlaczego wiÄc spĹaszczamy jÄ
do obrazu wyidealizowanych rodzin i wyidealizowanego Ĺźycia? Dlaczego nie pokazujemy jak naprawdÄ jest ? Toscani w swojej ksiÄ
Ĺźce i w swoich dzieĹach pokazuje jak powinna wyglÄ
daÄ Ăłwczesna reklama, ktĂłra jest niestety daleko w tyle za wszystkimi innymi obliczami sztuki i kultury. Autor pokazuje, Ĺźe niewÄ
tpliwÄ
zaletÄ
reklamy jest to, Ĺźe daje szansÄ, aby kaĹźdy produkt mĂłgĹ byÄ reklamowany na rĂłwni z innymi. JeĹli wiÄc zastanawiasz siÄ, jak siÄ zareklamowaÄ - wykorzystaj dobrze tÄ moĹźliwoĹÄ. Â Â Recenzja ksiÄ
Ĺźki âReklama uĹmiechniÄte Ĺcierwoâ Oliviero Toscani  WykonaĹa Aleksandra GÄ
siorowska
[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhot-wife.htw.pl
|