[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ]
Alfred Adler ( - ) - austriacki , i , twĂłrca . UrodziĹ siÄ w w , wychowywaĹ siÄ w . UkoĹczyĹ w roku studia w Szkole Medycznej Uniwersytetu WiedeĹskiego, docent uniwersytetu w Wiedniu. W latach - byĹ uczniem i wspĂłĹpracownikiem . Jednak w 1911 odrzuciĹ koncepcjÄ dominanty seksualnej i wystÄ
piĹ z ruchu , tworzÄ
c wĹasnÄ
teoriÄ osobowoĹci. WedĹug Adlera czĹowiek od wczesnych lat dzieciĹstwa przeĹźywa â z powodu swoich brakĂłw â poczucie maĹej wartoĹci, ktĂłre kompensuje nad innymi. Ta ĹwiadomoĹÄ wĹasnych brakĂłw oraz potrzeba kompensacji wpĹywa na ksztaĹtowanie siÄ jeszcze w dzieciĹstwie indywidualnego planu Ĺźyciowego, ktĂłry wyznacza ideaĹy i kierunki dziaĹania jednostki, jak rĂłwnieĹź ksztaĹtuje osobowoĹÄ tej jednostki. Zadaniem wychowania jest udzielenie jednostce pomocy w harmonizowaniu jej rozwoju: w przezwyciÄĹźaniu zarĂłwno poczucia maĹej wartoĹci, jak dÄ
Ĺźenia do przewagi nad innymi, co zresztÄ
z trudem siÄ udaje. SzczegĂłlnie wartoĹciowym terenem kompensacji poczucia maĹej wartoĹci moĹźe byÄ dziaĹalnoĹÄ spoĹeczna, w ktĂłrej jednostka ma szansÄ wykazaÄ swojÄ
wartoĹÄ. Teoria dÄ
Ĺźenia do przewagi i mocy okazaĹa siÄ zbieĹźna z ogĹoszonÄ
wczeĹniej . Podczas Adler sĹuĹźyĹ w armii austriackiej jako lekarz, a po jej zakoĹczeniu kierowaĹ KlinikÄ
PsychiatrycznÄ
w Wiedniu (-). OtworzyĹ szereg poradni wychowawczo-klinicznych dla dzieci. W przeniĂłsĹ siÄ na staĹe do , od profesor Uniwersytetu Columbia w Nowym Jorku. ZmarĹ na atak serca w w . ADLERYZM kierunek psychologiczny stworzony przez (po rozstaniu siÄ z 1911 i odrzuceniu jego koncepcji ) pn. psychologia indywidualna; a. przyjmuje istnienie dynamicznej , ale umniejsza rolÄ i Edypa w rozwoju czĹowieka, przyjmuje dominacjÄ uwarunkowaĹ spoĹ. nad biol.; wg a. motorem dziaĹania czĹowieka jest dÄ
Ĺźenie do mocy (do doskonaĹoĹci) jako formy kompleksu niĹźszoĹci nabytego w dzieciĹstwie w stosunku do dorosĹych; brak kompensacji prowadzi do nadpobudliwoĹci, koncentracji wyĹÄ
cznie na sobie, wad charakteru, chorobliwych ambicji itp., a w rezultacie do nerwic i wycofania siÄ ze wspĂłlnoty spoĹ.; a. wywarĹ znaczny wpĹyw na pedagogikÄ: wg a. wychowanie powinno rozwijaÄ u dzieci uczucia spoĹ. i uĹwiadamiaÄ jednostkom, Ĺźe wĹaĹciwym sposobem kompensacji kompleksu niĹźszoĹci jest poczucie wspĂłlnoty i wĹasnej wartoĹci w spoĹecznoĹci. Carl Gustav Jung (ur. w w â zm. w ) â szwajcarski i . ByĹ twĂłrcÄ
, na bazie ktĂłrej stworzyĹ wĹasnÄ
koncepcjÄ nazywanÄ
(stanowiÄ
cÄ
czÄĹciowÄ
krytykÄ ). WprowadziĹ pojÄcie , oraz , ktĂłre odegraĹy takĹźe wielkÄ
rolÄ w naukach o . Â . W roku przeniĂłsĹ siÄ do , gdzie objÄ
Ĺ posadÄ lekarza-asystenta w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu Zuryskiego BurghĂślzli - pracÄ zaczynaĹ na stanowisku asystenta . 14 lutego roku Carl Gustav Jung poĹlubiĹ - maĹĹźeĹstwo trwaĹo ponad piÄÄdziesiÄ
t lat. W roku habilitowaĹ siÄ z psychiatrii i zostaĹ ordynatorem Kliniki. W latach - w zaĹoĹźonym przez siebie laboratorium psychopatologii doĹwiadczalnej razem z amerykaĹskimi badaczami Carlem Petersonem i Charlesem Ricksherem wykonuje badania nad tzw. eksperymentem skojarzeniowym przeprowadzonym za pomocÄ
(wĹasnorÄcznie skonstruowanego) galwanometru - wyniki, ktĂłre ogĹosiĹ, przyniosĹy mu sĹawÄ zwĹaszcza w USA, co zaowocowaĹo pierwszÄ
podróşÄ
do StanĂłw Zjednoczonych (), gdzie (razem z ) otrzymaĹ tytuĹ doctor honoris causa Clark University. W roku ze wzglÄdu na coraz bardziej rozrastajÄ
cÄ
siÄ praktykÄ prywatnÄ
Jung zrezygnowaĹ ze stanowiska ordynatora i do roku 1913 pracowaĹ jako Privatdozent. W roku Jung udaĹ siÄ do na pierwsze spotkanie z - rozpoczÄĹo ono trwajÄ
cy kilka lat okres intensywnej wspĂłĹpracy i przyjaĹşni. z czasem zaczÄ
Ĺ dostrzegaÄ w Jungu swego najwybitniejszego ucznia i nastÄpcÄ; mianowaĹ go redaktorem naczelnym powoĹanego przez siebie "Jahrbuch fĂźr psychoanalytische und psychopathologische Forschungen". Do zerwania z doszĹo w roku w wyniku opublikowania przez Junga ksiÄ
Ĺźki (wznawianej obecnie pt. , ), w ktĂłrej przedstawiĹ wĹasne ujÄcie kompleksu kazirodztwa i definicjÄ pojÄcia . Sam Jung mĂłwiĹ, Ĺźe gĹĂłwnym powodem zerwania z byĹa niezgoda na tej koncepcji. W tym samym roku Jung zrezygnowaĹ z pracy dydaktycznej na rzecz wĹasnych badaĹ i praktyki prywatnej. Kryzys psychiczny, jaki zerwanie to pociÄ
gnÄĹo za sobÄ
, a takĹźe wybuch spowodowaĹy, Ĺźe aĹź do roku - a zatem do chwili opublikowania () - publiczna aktywnoĹÄ Junga znacznie osĹabĹa, ale to wĹaĹnie w tym okresie wykrystalizowaĹy siÄ idee, ktĂłre miaĹy oddziaĹywaÄ na caĹe jego dzieĹo. Późniejsze prace Junga koncentrujÄ
siÄ wokóŠproblemu istnienia i osobniczej oraz ich treĹci, ktĂłre dochodzÄ
do gĹosu w marzeniach sennych, róşnych przejawach ludzkiej aktywnoĹci twĂłrczej, symbolach religijnych itp. W zwiÄ
zku z badaniami nad historiÄ
symboli Jung udaĹ siÄ na wyprawy badawcze do (1921), do i (-), do () i do (). PodjÄ
Ĺ teĹź (we wspĂłĹpracy z i ) studia nad , i Wschodu. NapisaĹ miÄdzy innych do opublikowanego przez tekstu traktatu pt. Sekret ZĹotego Kwiatu (), komentowaĹ z pozycji europejskiego psychologa wielkie systemy filozoficzno-medytacyjne rozpowszechnione w , i (m.in. , , ). Razem z wÄgierskim filologiem klasycznym prowadziĹ badania nad - rezultatem tych prac byĹo opublikowanie ksiÄ
Ĺźki EinfĂźhrung in das Wesen der Mythologie. Osobny rozdziaĹ w dziele Carla Gustava Junga stanowi psychologia religii, ktĂłrÄ
uwaĹźaĹ za swego rodzaju pierwotny, choÄ nader subtelny system psychoterapeutyczny. Spotkaniu Junga z religiÄ
Zachodu ton nadawaĹ problem zĹa i jego stosunek do chrzeĹcijaĹskiej idei Boga jako NajwyĹźszego Dobra. Kwestii tej poĹwiÄciĹ wiele artykuĹĂłw i rozpraw, spoĹrĂłd ktĂłrych najwaĹźniejsze powstaĹy w latach czterdziestych - w trakcie trwania II wojny Ĺwiatowej i zaraz po jej zakoĹczeniu: , , . Z zainteresowaniami religijnymi Junga ĹciĹle siÄ zwiÄ
zaĹy badania nad , w ktĂłrej dostrzegaĹ Ĺwiadectwo zmagaĹ ludzkiego ducha z wĹasnym doĹwiadczeniem wewnÄtrznym. , zdaniem Junga, stanowiĹa w czasach, gdy nauki jeszcze nie zdÄ
ĹźyĹy siÄ wyspecjalizowaÄ, a granica miÄdzy tym, co subiektywne, a tym, co obiektywne, byĹa nader pĹynna, swego rodzaju pre-psychologiÄ. W alchemii takĹźe znalazĹy wyraz te Ĺwiadectwa Ĺźycia duszy ludzkiej, ktĂłre nie mogĹy siÄ doczekaÄ uznania przez Ăłwczesny . PoglÄ
dy te doszĹy do gĹosu w powstaĹych gĹĂłwnie w latach - pracach , , . Jung bardzo siÄ interesowaĹ postÄpami wspĂłĹczesnej nauki, zwĹaszcza zaĹ wspĂłĹczesnej z jej , w ktĂłrej dostrzegaĹ fizykalnÄ
analogiÄ do tego, co sam dokonaĹ w dziedzinie . SÄ
dziĹ, Ĺźe zdobycze wspĂłĹczesnej w poĹÄ
czeniu z badaniami psychologicznymi pozwolÄ
wyjaĹniÄ wiele spraw uznawanych za czy takich, ktĂłrych istnienie wrÄcz siÄ neguje. Jung Ĺźywo siÄ zajmowaĹ problemem badanym na przez Josepha Banksa Rhineâa, z ktĂłrym korespondowaĹ. Razem z noblistÄ
fizykiem prowadziĹ badania nad tzw. , ktĂłrych wyniki opublikowaĹ w wydanej razem z nim pracy pt. Synchronizität als ein Prinzpip akausaler Zusammenhänge. Carl Gustav Jung prowadziĹ oĹźywionÄ
dziaĹalnoĹÄ wykĹadowÄ
i seminaryjnÄ
. Seminaria (ktĂłre miaĹy miejsce przede wszystkim w w latach dwudziestych i trzydziestych, m.in. w , , w i ) poĹwiÄciĹ m.in. , i . Regularnie uczestniczyĹ w sympozjach Eranos organizowanych w , ktĂłrym do Ĺmierci przewodniczyĹ. Bogata korespondencja zostaĹa opublikowana (we fragmentach) w trzech tomach obejmujÄ
cych tysiÄ
c piÄÄset listĂłw. (Gesammelte Werke...
[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhot-wife.htw.pl
|