« M E N U » |
»
|
» Ktoś, kto mówi, że nie zna się na sztuce, źle zna samego siebie. | » Aleksander Krawczuk - Kleopatra(1), e-books, e-książki, ksiązki, , .-y | » Aleksander Krawczuk - Ostatnia Olimpiada, e-books, e-książki, ksiązki, , .-y | » Aleksander Krawczuk - Herod Kroljudei, Książki | » Aleksander Krawczuk- Kleopatra, Biografie | » Akcja-Kulturalno-Oswiatowa-Polskiej-Macierzy-Szkolnej, Biblioteka Macierzy Polskiej | » Aleksander.Krawczuk-Herod, ■■ ███████ ■■ e-Booki, ▲ Krawczuk Aleksander | » Aleksander Krawczuk - Herod, Biblioteka, Aleksander Krawczuk | » Aleksander.Krawczuk-Kleopatra.(OSiOLEK.com), ■■ ███████ ■■ e-Booki, ▲ Krawczuk Aleksander | » Aleksander Krawczuk - Polska za Nerona (2002), Biblioteka, Aleksander Krawczuk | » Aleksander Krawczuk - Gajusz Juliusz Cezar, Historia, Krawczuk Aleksander |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plets2.xlx.pl
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] A KCJA N ABOROWA pwd. Ola Krawczyk, pwd. Katarzyna Ukalska JAKA POWINNA BYĆ SKUTECZNA AKCJA NABOROWA? Zaplanowana i przemyślana – zanim zaczniesz załatwiać wszelkie formalności zaplanuj całą akcję – od tego, jakie formy zastosujesz, poprzez określenie kolejności ich pojawiania się, aż po zbiórkę naborową; Atrakcyjna, ciekawa, przyciągająca – nie używaj przy planowaniu słowa “standard”; korzystaj z pomysłów innych, ale wzbogacaj je o coś nowego. Szukaj nowych form, które będą stanowiły konkurencję (albo położą na łopatki) wszystkie inne, które istnieją w szkole; Zorganizowana – podział zadań i odpowiedzialności jest niezbędny przy dobrej akcji; to nie może być improwizacja – szkoda Twojego czasu; Angażująca – nabór do drużyny to wspólna sprawa wszystkich jej dotychczasowych członków – włącz do pracy cały skład. Tajemnicza – nie odkrywaj wszystkich kart już na początku. Najpierw zainteresuj, zaintryguj, spraw żeby cała szkoła o tym mówiła, a dopiero na końcu wyjaw swój cel; Różnorodna – niech formy, które stosujesz będą zróżnicowane – niech oddziaływają na różne zmysły – będą wtedy lepiej zapamiętane i zauważone; Pozytywna – akcja powinna pokazywać harcerstwo i twoją drużynę z jak najciekawszej strony, jednocześnie nie może stawiać w negatywnym świetle innych możliwości spędzania wolnego czasu (np. “Po co ci nudne kółko biologiczne? Przyjdź do nas!”) Dostosowana do odbiorców – gdy robisz nabór przypomnij sobie jakie hasła odzwierciedlają charakter poszczególnych grup wiekowych: zabawa, gra, poszukiwanie, wyczyn; niech te hasła pomogą Ci zorganizować nabór dla Twojej grupy wiekowej (młodzież w wieku wędrowniczym nie będzie tak chętnie pląsać w czasie przerw na korytarzu jak przyszłe zuchy); Zrozumiała – niech Twoje hasła, formy będą tajemnicze, ale pamiętaj, że nie mogą być niezrozumiałe. Hasła zaszyfrowane na plakatach bez udostępnienia kodu umożliwiającego rozszyfrowanie są kiepskim pomysłem; Humorystyczna – pamiętaj, że humor jest pierwszym krokiem do sukcesu. Wykorzystanie akcentów humorystycznych (oczywiście z zachowaniem dobrego smaku) gwarantuje, że Twoje formy zostaną zapamiętane; Wiarygodna – informacje o miejscu i godzinie zbiórki, które podasz muszą być zgodne z rzeczywistością! Ustalona – nie podejmuj żadnych działań bez poinformowania i uzyskania zgody dyrekcji! Złóż plan akcji naborowej w Komendzie Hufca i powiadom o efektach. A KCJA N ABOROWA - 2 - A teraz kilka form, które można zastosować podczas naborów: Plakat – to czy będzie to forma standardowa (a to przecież słowo zakazane:)) zależy od tego, w jaki sposób go wykonasz i jaki będzie na niego pomysł. Oto kilka sugestii: Użyj do jego zrobienia trochę więcej niż kartki i farby – spróbuj sprey’a, kolorowego papieru, orgiami, materiału (np. jeansów), suszonych kwiatów czy liści, wycinków z gazety, bibuły, zapałek…wszystkiego, co można przykleić, z czego można ułożyć hasło naborowe! To podstawa, ale pamiętaj, że plakat powinien być: schludny, czysty, nie pogięty; Niech twój plakat będzie czymś więcej niż kartką z hasłem – wykorzystaj fantazję i pomyśl o tym, co jest interesujące dla twoich odbiorców; Jeżeli robisz nabór do drużyny czy zastępu specjalnościowego użyj form związanych z tą właśnie specjalnością; identycznie możesz postąpić z nazwą czy tradycjami drużyny; Pomysły: Plakat jako okno GG, plakat z wyświetlaczami komórek (a twoje hasła to treść SMSów), plakat na podobieństwo jakiegoś filmu (Matrix, Władca Pierścieni, Shrek), plakat w dziwnym kształcie, plakat z możliwością przesuwania lub przekręcania różnych elementów, plakat w formie okna strony internetowej itp. Hasła – mają być intrygujące, krótkie, wzbudzające ciekawość, nie mogą budzić kontrowersji; Powinny być “na czasie” – nie ograniczaj się do standardów sprzed kilku lat, korzystaj ze znanych tekstów z filmów (Shrek, Sami Swoi, Kubuś Puchatek itp.), korzystaj z pomysłów aktualnych i szukaj czegoś NOWEGO; Jeżeli stosujesz tradycyjne hasła zastosuj nietuzinkową formę (superplakat!) Pomysły: Inwazja mocy – zaczęło się wielkie odliczanie! Mocne wrażenia! Potężna dawka wrażeń czeka na Ciebie Świat w nowych kolorach; WANTED ALIVE - każdy w wieku 14-16 (itd.) Wystawa fotografii – w porozumieniu z dyrekcją można wykorzystać szkolną gablotkę; ponieważ gablotki szkolne stanowią codzienny element w szkolnych murach należałoby w jakiś sposób (kolorowe strzałki, wykrzykniki) zwrócić wszystkich uwagę na waszą gablotę. Ponadto warto pomyśleć nad śmiesznymi podpisami pod zdjęciami:), można zrobić wystawę w formie komiksu . Artykuł w gazetce szkolnej – ważne żeby był ciekawy, napisany takim językiem, żeby był zrozumiały dla odbiorców (trudno pisać o metodzie harcerskiej, albo o zwyczajach w harcerstwie mówiąc harcerskim językiem używając skrótów – HSP, KRM, BŚP czy DMB); opatrzcie artykuł zdjęciem – będzie przyciągało wzrok. Pamiętaj, że połowa sukcesu to przyciągający i tajemniczy TYTUŁ! Audycja w radiowęźle – do radiowęzła powinny pójść osoby, które mają łatwość w wypowiadaniu się, potrafią ładnie i wyraźnie mówić, są w stanie opowiedzieć w sposób ciekawy o tym, co robi drużyna; Powinny wcześniej uzgodnić z prowadzącym przebieg audycji, przygotować się wcześniej do odpowiadania na pytania, ale mieć też dar improwizacji na wszelki wypadek;). Ostrożnie podchodźcie także do pomysłu puszczania harcerskich piosenek (“Harcerska dola”, czy “Płonie ognisko w lesie”) – przy obecnych trendach:) w muzyce może Wam tylko zaszkodzić…niestety. A KCJA N ABOROWA - 3 - Wygaszacie ekranu czy tapety w pracowni komputerowej – koniecznie po uzgodnieniu z dyrekcją i nauczycielem informatyki; Na ekranie może być wyświetlone jakieś hasło naborowe lub adres strony internetowej drużyny; Pokazy – mogą to być pokazy tych umiejętności, które są atutem Twojej drużyny. Ratownictwo medyczne, wspinaczka, survival, kolekcjonerstwo – wszystko jest atrakcyjne pod warunkiem, że Twoi ludzie potrafią zrobić to “profesjonalnie”. Nie wpisuj w planie akcji pokazów survivalowych, jeśli Twoja drużyna nie ma o tym pojęcia i nie wiesz jak się do tego dobrze przygotować. Uczniowie szybko wyczują, że to tylko improwizacja; Poza tym uzgodnij przebieg takiej prezentacji z dyrekcją, sprawdź czy są ku temu warunki, dopnij wszystko na ostatni guzik; Formy aktywności podczas przerw – śpiewanki, pląsy, zabawy, zawody można stosować (raczej jednak przy dwóch najmłodszych pionach), powinny prowadzić je osoby, które mają donośny głos, potrafią nawiązać kontakt z innymi, są przebojowe i otwarte. Do zabawy podczas przerwy powinny być zapraszane inne osoby – nie ograniczajcie się do śpiewania czy pląsów tylko we własnym gronie licząc, że ktoś się dołączy; Przygotujcie takie zabawy, które będą bezpieczne i możliwe do przeprowadzenia na zatłoczonym korytarzu szkolnym; Imprezy dla szkoły – nierzadko są bardzo skutecznym elementem naboru, ale wymaga o wiele większego nakładu pracy. Taką imprezą zorganizowaną dla szkoły może być: dyskoteka, turniej sportowy, przedstawienie, święto szkoły, festyn z okazji dnia dziecka, rajd itd. Wymaga to wcześniejszego przygotowania programu imprezy, uzgodnienia wszystkich szczegółów nie tylko z dyrekcją, ale i z gronem pedagogicznym, załatwienia sprzętu itd. Podczas takiej imprezy można zareklamować działalność drużyny; Naklejki, ulotki, karteczki, kalendarzyki itp.– można zostawić je w jakimś specjalnym miejscu na korytarzu szkolnym (w kopercie, pudełeczku itp.) lub rozdawać przy okazji “chodzenia po klasach”. Ważne jest jednak poinformowanie dyrekcji o tym, że takie ulotki mogą “fruwać” po korytarzach szkolnych wyrzucone przez uczniów; Chodzenie po klasach – czyli odwiedziny w interesujących nas klasach w celu krótkiego przybliżenia tego, kim jesteśmy i co robimy oraz zaproszenia na zbiórkę. Po pierwsze: odwiedź wcześniej pokój nauczycielski i zapowiedz się nauczycielom (żeby nie byli zdziwieni i w ogóle wpuścili Cię na lekcję); Po drugie spisz na kartce numery sal, w których mają lekcję twoje klasy; Po trzecie podczas tej formy powinni uczestniczyć osoby z kadry drużyny (najlepiej drużynowy, przyboczni), które w sposób krótki (3 minuty), ale rzeczowy przedstawią informacje. Atutem jest, jeśli są to osoby różnej płci i KONIECZNIE nienagannie umundurowane. Ciasteczka, cukierki i inne słodycze – jeśli ciastka – to zrobione przez siebie, jeśli cukierki – to z przyczepioną informacją lub cytatem, ważne żeby nie było to tylko darmowym poczęstunkiem (jak na promocjach w hipermarketach) tylko zachętą do przyjścia na zbiórkę. Jest to forma, z którą trzeba uważać – jeśli ktoś się czymś zatruje to może być na Was :( Flash-mob – popularna forma, która polega na zebraniu w jednym miejscu o określonej godzinie jak największej liczby osób, które będą wykonywać jakąś czynność (np. tańczenie krakowiaka o 14:45 na boisku szkolnym). Forma musi być atrakcyjna, a flash-mob sprawdza się głównie przy pionach starszych. A KCJA N ABOROWA - 4 - Gra logiczna – gra, która będzie opierała się na rozwiązywaniu zagadki logicznej. Zabawa jak dla Sherloka Holmes’a, kiedy w szkole pojawiają się pytania i w określonych miejscach, o określone godzinie wskazówki prowadzące do rozwiązania. Gra sprawdzi się jeśli będzie wcześniej zapowiedziana, WIDOCZNA, rozpropagowana w gazetce szkolnej, radiowęźle, przez nauczycieli. Musi być intrygująca i odpowiednio trudna – żeby trzymała w napięciu do końca i nie dała się od razu rozwiązać. “Drzwi otwarte” w harcówce – tylko dla drużyn, które mają swoją harcówkę w danej szkole. Pomieszczenie powinno być odpowiednio przygotowane, udekorowane. Można przygotować wystawę sprzętu, zdjęć. Ponadto w harcówce powinno się coś dziać – zabawy, gry, czy przewodnik, który będzie oprowadzał po harcówce - coś aktywizującego uczestników; Wystawa sprzętu, kącik drużyny – w miejscu wyznaczonym przez dyrekcję można zorganizować wystawę sprzętu drużyny; namiot, palenisko (jeśli w szkole to może być to mała lampka ukryta w stosie zrobionym z drewna), karimata, gitara, itp. Można przygotować wystawę w formie miejsca biwakowego. Można zastosować formę wystawy interaktywnej – gdzie w tym “obozowisku” będą harcerze, którzy będą aktywną częścią tej wystawy (będą improwizować gotowanie zupy, grali na gitarze itp.) Inne – inne formy, które pomogą zwrócić uwagę na twoją akcję: wielki napis kredą na płycie boiska szkolnego, transparenty przy wejściu do szkoły, strzałki, ślady stóp prowadzące do miejsca zbiórki itp.; Formy muszą być dostosowane do wieku odbiorców – pamiętaj o tym! Co innego spodoba się 10-latkowi, co innego 16-latkowi !!! Zbiórka naborowa – kilka informacji Miejsce zbiórki powinno być w szkole, w której robisz nabór; Godzina zbiórki powinna być dopasowana do godzin lekcji klas, w których robisz nabór (nie w trakcie lekcji); Najlepszym dniem na zbiórkę naborową z reguły jest piątek gdyż po nim następuje weekend i nikt nie musi przygotowywać się do szkoły. Przeanalizuj jednak wcześniej termin zbiórki – uważaj na: zajęcia pozalekcyjne, kółka zainteresowań, wycieczki szkole, pierwsze piątki miesiąca itp. – dowiedz się u dyrekcji czy nie ma takich zajęć w terminie, w którym chcesz robić zbiórkę. Czas trwania zbiórki nie może być za długi, ani za krótki – optymalny to 1,5 godz.; Miejsce zbiórki powinno być dostosowane do twoich oczekiwań odnośnie liczby osób oraz programu zbiórki; Miejsce powinno być także w jakiś sposób udekorowane, ozdobione, przygotowane – niech nabierze harcerskiego klimatu; Zbiórka jest bardzo ważnym elementem naboru, od którego często zależy powodzenie całej akcji; Zbiórka powinna być dynamiczna, nie mieć przestojów, chwil, “kiedy zapada taka niezręczna cisza”; Zastosowane formy powinny być na tyle atrakcyjne, aby zachęciły osoby do dalszego poznawania harcerstwa; Zbiórka powinna zawierać jak najwięcej form aktywizujących uczestników – nie pozwól im za długo siedzieć:) Prowadzącym zbiórkę powinien być drużynowy – jeśli tak nie jest, powinna być to osoba, która jest pewna siebie, potrafi zapanować nad “tłumem”, która potrafi się konkretnie i jasno A KCJA N ABOROWA - 5 - wypowiadać (np. tłumaczyć zasady zabaw), i może się to wydawać spostrzeżeniem co najmniej dziwnym – ale powinna być sympatyczna i otwarta; Postarajmy się wyeksponować przyszłych zastępowych – niech odegrają na zbiórce jakąś znaczącą rolę; Nie można dać sobie wejść na głowę - jeśli niepewnie czujesz się w tym temacie zaproś na zbiórkę i poproś o pomoc w jej prowadzeniu starszego instruktora-drużynowego. To nie wstyd! Początki bywają trudne, a na pierwszej zbiórce ważne jest pokazanie, jakie zasady tu panują – nie wszyscy niestety znają zasady kulturalnego zachowania; Podczas zbiórki wszyscy obecni harcerze mają w niej aktywnie uczestniczyć – nie ma mowy o siedzących z założonymi rękami obserwatorami w kącie, którzy komentują to, co się dzieje; Podczas zbiórki ważne jest budowanie autorytetu, a nie jego burzenie – kadra drużyny musi ze sobą współpracować, a małe potknięcia traktować z przymrużeniem oka, nie kłócić się, nie sprzeczać i nie działać sprzecznie ze sobą; Na zbiórce traktujmy osoby, które przyszły nie tyle jako gości, co jak potencjalnych członków drużyny. Na zbiórce jesteśmy tylko MY – a nie tylko my i ONI – nowi; atmosfera otwartości i traktowanie ich jak “swoich” jest bardzo ważne; Podczas pierwszego spotkania postaw na integrację i poznanie – chociażby imion; chętniej pójdą na kolejną zbiórkę, jeśli będą wiedzieli, że jest ona u druhny Pauliny czy druha Jasia, niż u jakiegoś starszego harcerza; Podział na zastępy jest momentem dość znaczącym – pozwól na to by osoby podzieliły się tak, że każdy będzie zadowolony; nie można nikogo zmuszać, kazać, naciskać by wybrał inny zastęp. Pozwól na wybór, ale tak zaplanuj żeby móc kontrolować sytuację i sterować nią; Zaplanuj czas dla zastępowych – na informacje wstępne, nawiązanie kontaktu z nowymi osobami, zebranie danych czy ułożenie siatki zastępu (nie dłużej niż 15 minut); Zakończ zbiórkę kręgiem harcerskim:) 7 grzechów głównych akcji naborowej 1. Zaszyfrowanie informacji o zbiórce nie podając klucza do szyfru i stosując tą formę jako jedyną informację o spotkaniu lub (zamiennie) umieszczenie informacji o zbiórce TYLKO w Internecie – chyba, że liczysz na jak najmniejszą liczbę osób; 2. Zaplanowanie zbiórki na dzień, kiedy cała szkoła wyjeżdża na wycieczkę itp.; 3. Nie poinformowanie dyrekcji szkoły o chęci przeprowadzenia akcji naborowej; 4. Spóźnienie się na zbiórkę naborową lub (zamiennie) czysta improwizacja podczas jej trwania; 5. Niewyprasowany, zaplamiony mundur plus takie dodatki jak różowe rajstopy, buty na obcasie, golf czy jeansy z dziurami – podczas odwiedzin w klasach czy na zbiórce; 6. “Plakaty” w postaci białej kartki A4 z czarnym napisem jako forma (i w dodatku jedyna!) zachęcenia do harcerstwa; 7. Zastosowanie formy wykładu (czy nawet pogadanki) podczas zbiórki naborowej – czy widzisz tych zasypiających tudzież wymykających się ze zbiórki ludzi?
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhot-wife.htw.pl
|
|
Cytat |
Dobry przykład - połowa kazania. Adalberg I ty, Brutusie, przeciwko mnie?! (Et tu, Brute, contra me?! ) Cezar (Caius Iulius Caesar, ok. 101 - 44 p. n. e) Do polowania na pchły i męża nie trzeba mieć karty myśliwskiej. Zygmunt Fijas W ciepłym klimacie najłatwiej wyrastają zimni dranie. Gdybym tylko wiedział, powinienem był zostać zegarmistrzem. - Albert Einstein (1879-1955) komentując swoją rolę w skonstruowaniu bomby atomowej
|
|