[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Alicja Helman „Film gangsterski” 1) próba charakteryzacji gatunku - film gangsterski – film o losie gangstera w okresie prohibicji - kino gatunków – rytuał: § dualizm § powtarzalność (wzory, schematy akcji, relacje, struktura finału) § kumulatywność (nagromadzenie obrazów, sytuacji, tematów) § przewidywalność § nostalgiczność („stare, dobre czasy”) § symboliczność (rekwizyty, zachowanie, miejsca – np. miasto metaforą zamknięcia, uwięzienia, korupcji i zepsucia) § funkcjonalność (próba rozwiązania sprzeczności kultura-kontrkultura) - tematy męskie - przeciwstawienie jednostki/grupy społeczeństwu - z zasady gangster nie może osiągnąć tego, czego pragnie - świat zimnej krwi – palec na cynglu - narodowość gangstera: Włoch (Rico, Tony) lub Irlandczyk (Tom) - niski klucz oświetlenia 2) zarys dziejów filmu gangsterskiego - film gangsterski jako narzędzie krytyki społecznej (początkowo) - początki i wzory: § I faza rozwoju – Warner Bros (szorstki, idiomatyczny dialog, odgłosy strzałów, jazdy autem, brzęk szkła, muzyka), 1930-1932 kilkadziesiąt filmów gangsterskich, m.in. „Mały Cezar” (Mervyn LeRoy, 1930), „Wróg publiczny” (William Wellman), „Człowiek z blizną” (Howard Hawks). Archetypiczne wzorce, podstawowe modele fabuł, postaci (kreowanych przez: Edward Robinson, James Cagney, Paul Muni, potem Humprey Bogart) § „Mały Cezar”: szara tonacja zdjęć, Dave Jennings konotuje neutralność spojrzenia, w partii finałowej ekspresjonistyczne akcenty. Akcja: czas teraźniejszy, linearnie, konflikty dosłownie, grubą linią, oddzielone prawo i bezprawie, kamera niewidoczna, plany średnie z poziomu oka, niefinezyjne oświetlenie, mało zbliżeń (tylko ikonografie gangsterskiego kina i twarz Rico) § „Wróg publiczny”: Tom Powers – dynamiczna postać, witalność; model stosunku gangstera do kobiet: Tom wyciska Kitty grapefruita w twarz po kłótni o drinka. „Tom ginie na ulicy z rąk konkurencyjnego gangu. Ujęcie z dołu w strugach deszczu monumentalizuje moment jego upadku. Nie byłem dość twardy – to jego ostatnie słowa” § „Człowiek z blizną”: Tony Camonte (wyk. Paul Muni) – posesywność w stosunku do rodziny i przyjaciół, blizna na policzku – film kończy się zbliżeniem tego piętn, a szczególnie sugestywnego znaczenia nabiera ten znak w scenach rozgrywających się w garażu (miejsce masakry), gdzie układ belek rzuca groźny cień. - Powielanie schematów „Małego Cezara”: § pierwszy typ: model serio, m.in.: „Prawo czy bezprawie” (Robinson, wyk. John Blaze), „Bugs” (Fenner, wyk. Humprey Bogart) § drugi typ: komediowa trawestacja: „Mały olbrzym” (1933), „Lekki model morderstwa” - Model „Wróg publiczny” § konwencja wzorca: „Aniołowie o brudnych twarzach”, „Szalone lata 20.” § filmy z tzw. „Con Manem” (człowiek zaufany) z akcentami komediowymi: „Szalona blondynka”, „Pożeracz serc” (motyw brutalnego traktowania kobiety, wleczenie za włosy Mae Clark). § lekkie filmy rozrywkowe - lata 1935-1938 nowa fala filmów gangsterskich – uśpienie cenzury przez wprowadzenie jako głównego bohatera tzw. G-mana (człowiek z rządu), tropiącego gangsterów, bohaterskiego agenta FBI (to tylko zmiana perspektywy). Zło jest w tych filmach rodzajem predestynacji. - ad. seria z Con Manem a) Cagney gra bohatera poza prawem, który wychodzi z założenia, że świat jest mu coś winien; „Szalona blondynka” b) Ukazanie korupcji i zgnilizny wyższych klas społecznych: „Trudny do uchwycenia” (1933), „Pożeracz serc” (1933) c) Czysto komediową grupę (lekkie filmy rozrywkowe) cechuje najdalsze odejście od archetypu. Cagney zachowuje czysto zewnętrzne „wyposażenie” – „bad guy” jest zbuntowany, skory do gniewu, brutalny, wobec kobiet, imperynencki w sposobie bycia – ale zazwyczaj ma jakąś pracę (kierowca, marynarz itd.) i nie posuwa się za daleko. - ad. seria z G-manem a) „(...) traktowała postać gangstera jednoznacznie i jednowymiarowo. Zło jawiło się jako rodzaj predestynacji – gangster rodzi się zły i nie zmienia się nigdy; aby położyć kres jego przestępczej działalności, można go tylko zabić. O społecznych źródłach wspominało się raczej przelotnie.” b) 3 faza gatunku – sytuacja ulega odwróceniu: złe jest społeczeństwo, nie jednostka; to warunki społeczne rodzą zbrodnie; gangster – neurastenik utrzymany w typie sfrustrowanego inteligenta, np. William Wyler: „Ślepy zaułek” (1937) c) wcześniejsza zapowiedź: w 1936 powstaje „Skamieniały las” Archiego Mayo, adaptacja sztuki Roberta Sherwooda, w którym rola Daniela Mantee w interpretacji Humpreya Bogarta staje się kolejnym archetypicznym wzorcem w dalszych dziejach gatunku. Kreacja tej postaci pozostawi ślad na całej karierze Bogarta, zachowa on pewne jej znamienne rysy (powściągliwość, desinteressment) nawet w tych filmach, w których nie gra gangstera. d) Film „Ślepy zaułek” wylansował „Dead End Kids” – grupę wykolejonej młodziezy” e) 3 typy kreowanych przez Bogarta postaci: § jednowymiarowe postaci gangsterów bezwzględnie złych, np. „Król podziemia” (1939, Leus Seiler) § gangsterzy z drugiego planu jedynie towarzyszący głównemu bohaterowi – Cagneyowi w „Aniołach o brudnych twarzach” i „Szalonych latach 20.” § postać, którą tworzył w filmach gangsterskich Bogart, otrzymała swoje najpełniejsze i najbardziej szlachetne wcielenie w filmie Raoula Walsha z 1941 r. – „High Sierra”, stanowiącym zapowiedź i przejście do kolejnej fazy w ewolucji gatunku – kina czarnego”. Struktura filmu jest bliska klasycznego wzoru – powraca podstawowy motyw tematyczny: upadek i śmierć gangstera, ale powraca w szczególnej inwersji – śmierć bohatera jest jego wyzwoleniem 1 ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhot-wife.htw.pl
|