« M E N U » |
»
|
» Ktoś, kto mówi, że nie zna się na sztuce, źle zna samego siebie. | » Allegri-Renzo---Cuda-ojca-Pio, KSIĄŻKI(,,audio,mobi,rtf,djvu), Nowy folder, [TORRENTCITY.PL] Allegri Renzo - Cuda ojca Pio [PL] [][] | » Alistair MacLean - Athabaska, książki e, Alistair MacLean | » Alchemy, Ksiazki, ALCHEMIA | » Aldiss Brian W. - Na zewnątrz, KSIĄŻKI, E-book, Aldiss Brian | » Altman John - Obserwatorzy, E Książki także, Altman, John | » Alistair MacLean - Na poludnie od Jawy, książki e, Alistair MacLean | » Alistair Maclean - Tabor do Vaccares, książki e, Alistair MacLean | » Alex Kava - Zło konieczne, E Książki także, Alex Kava | » Aldiss Brian W. - Nieobliczalna gwiazda, KSIĄŻKI, E-book, Aldiss Brian | » Alex Kava - W ułamku sekundy, E Książki także, Alex Kava |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plets2.xlx.pl
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Algebraliniowazgeometri¡ KrzysztofTartas WitoldBołt 19czerwca2004roku 1Wykład 1.1Poj¦ciegrupy Definicja1.1(grupa). ZbiórGwrazzdziałaniemdwuargumentowym : G × G ! G nazywamy grup¡oiledziałanie spełnianast¦puj¡cewarunki: 1.Ł¡czno±¢: 8 g 1 ,g 2 ,g 3 2 G g 1 ( g 2 g 3 )=( g 1 g 2 ) g 3 . 2.Istniejeelement e 2 G (neutralny)taki,»e: 8 g 2 G g e = e g = g. 3.Dlaka»degoelementuistniejeelement”odwrotny”: 8 g 2 G 9 g 0 2 G g g 0 = g 0 g = e. Przykład1.2. Otoprosteprzykładygrup. A.(R 2 , +)-wektorywprzestrzenidwu-wymiarowejzdodwaniem(przykładdo±¢oczywisty). 1.Woczywistysposóbzachodził¡czno±¢: 8 v 1 ,v 2 ,v 3 v 1 +( v 2 + v 3 )=( v 1 + v 2 )+ v 3 . 2.Isteniejwektorzerowy(0,0)=0,któryjestelementemneutralnymdodwania( v +0= v ). 3. 8 v 2 R 2 v +( − v )=0 B.(R \{ 0 } , · )-liczbyrzeczywistebezzerazmno»eniem. 1.Ł¡czno±¢: 8 a,b,c a · ( b · c )=( a · b ) · c. 2.Istnieje1-elementneutralny( 8 x 2 R 1 · x = x ). 3.Elementodwrotny: z − 1 · z =1istniejedlaka»dejliczbyrzeczywistejpozazerem,dlatego wła±nierozpatrujemytuliczbyrzeczywistebezzera. Uwaga1.3(grupaprzemienna). Grup¦w,której 8 g 1 ,g 2 2 G g 1 g 2 = g 2 g 1 nazywasi¦prze- mienn¡,lubabelow¡.Grupywyst¦puj¡cewpowy»szymprzykładzieoczywi±cies¡przemienne. 1 1.2Poj¦cieciała Definicja1.4(ciało). CiałemKb¦dziemynazywalidowolnyzbiórnaktórymzdefiniowali±my dwadziałania:dodowanie+: K × K ! K ,orazmno»enie · : K × K ! K ,spełniaj¡cenast¦puj¡ce warunki: 1.( K, +)jestgrup¡abelow¡zelementemneutralnym0, 2.( K \{ 0 } , · )jestgrup¡abelow¡zelementemneutralnym1, 3.0 6 =1(cowbrewpozoromniejestoczywiste-ijestwa»ne!), 4. 8 a,b,c 2 K a · ( b + c )= a · b + a · c -czylirozdzielno±¢dodwaniawzgl¦demmno»enia. Definicja1.5(podciało). Podciałotopodzbiórdanegociałazawier¡jacy0i1,posiadaj¡cywła- sno±cidanegociała.Podciałosamojestciałem. Przykład1.6(ciała). Przykładyciał: 1.Ciało2-elementoweZ 2 liczbacałkowitamodulo2,zezdefiniowanymidziałaniami: +01 001 110 · 01 000 101 2.Ciało p -elementowe:Z p = { 0 , 1 ,...,p − 1 } -działaniapodobniejakwy»ej. 3.Liczbyrzeczywiste:Rz”normalnym”dodawaniemimno»eniemtociało.LiczbywymierneQ toprzykładpodciałaliczbyrzeczywistych. 4.NatomiastliczbycałkowieZtoprzykładzbioru,któryniejestciałem-zewzgl¦dunato,»e niematamelementówodwrotnychwmno»eniu. 1.3Liczbyzespolone Definicja1.7(ciałoalgebraicznedomkni¦te). Ciałemalgebraicznymdomkni¦tymnazywamy takieciało,wktórymwszystkiewielomianyowspółczynnikachztegociała,maj¡przynajmniej jedenpierwiastek. Przykład1.8(liczbyzespolone). Jednymznajwa»niejszychprzykładówciałalgebraicznych domkni¦tych,s¡liczbyzespolone,któreoznaczamyprzezC.Historyczniepowstaływła±niedlatego, abyrozwi¡za¢problemwielomianów,którewliczbachrzeczywistychniemaj¡pierwiastków(aw zespolonychmaj¡).Poni»ejprzedstawionopodstawowewłasno±ciifaktyodno±nieliczbzespolonych. Podstawowewłasno±ciliczbzespolonych. • Liczbyrzeczywistezawieraj¡si¦wliczbachzespolonych:C R. • Ka»daliczbazespolona z 2 Cjestpostaci: z = x 1 + x 2 · i ,gdzie: x 1 ,x 2 2 R ,i =(0 , 1), cowskróciemo»emyzapisa¢: z =( x 1 ,x 2 ).Liczb¦ x 1 nazywamycz¦±ci¡rzeczywist¡liczby zespolonejioznaczamyprzez Rez .Liczb¦ i nazywamyliczb¡urojon¡,zachodzidlaniej: i 2 = − 1.Liczb¦ x 2 nazywamycz¦±ci¡urojon¡liczbyzespolonejioznaczamyprzez Imz . • Definiujesi¦operacj¦sprz¦»enia.Niech z 2 Ci z = x 1 + x 2 i wtedyliczb¦postaci z = x 1 − x 2 i nazywamysprz¦»eniemliczby z . jestliczb¡rzeczywist¡iprzyjmujewarto±¢ | z | = p x 2 1 + x 2 2 . 2 • Definiujesi¦operacj¦modułu.Modułzliczbyzesp olonej z 2 Coznaczamyprzez | z | .Moduł Własno±cisprz¦»enia(”kreski”). • z 1 + z 2 = z 1 + z 2 • z 1 · z 2 = z 1 · z 2 • | z | = | z | • z = z • z · z =( x 1 + x 2 i )( x 1 − x 2 i )= x 2 1 + x 2 2 = | z | 2 ,acoztymidzie | z · z | = | z | 2 . Własno±cimodułu. • 1 z = 1 z z z = z zz = z | z | 2 • | ( | z | ) | = | z | • | z 1 || z 2 | = | z 1 z 2 | z 1 z 2 = | z 1 | | z 2 | • Posta¢tyrgonometrycznaliczbyzespolonej Ka»d¡liczb¦zespolon¡ z mo»emyrównie»przed- stawi¢wpostacisumyfunkcjitrygonomterycznychsinorazcosliczonychdlawarto±ci ' zwanej argumentemliczbyzespolonej z ( ' = argz ).Przedstawienietakiemaposta¢: z = | z | ( cos' + isin' ) cos ' = x 1 p x 2 1 + x 2 2 sin ' = x 2 p x 2 1 + x 2 2 Przykład1.9. Stosuj¡czapistrygonometrycznymamy: a) i =cos 2 + i sin 2 , argi = 2 , b) z =(1 , p 3),wtedy z =2(cos 3 + i sin 3 )=1+ i p 3, argz = 3 . Stwierdzenie1.10(oiloczynieiilorazieliczbzespolonychwpostacitrygonometrycz- nej). Niechz 1 ,z 2 2 C .Wtedyiloczyntychliczbmaposta¢: z 1 · z 2 = | z 1 || z 2 | ( cos ( ' 1 + ' 2 )+ isin ( ' 1 + ' 2 )) . Natomiastichilorazwyra»awzór(przyzało»eniu,»ez 2 6 =0 ): z 1 z 2 = z 1 z 2 ( cos ( ' 1 − ' 2 )+ sin ( ' 1 − ' 2 )) 2Wykład 2.1Liczbyzespolone-ci¡gdalszy Stwierdzenie2.1(wzórnaargumentiloczynuliczbzespolonych). Niech' 1 ,' 2 ,...,' k b¦d¡ argumentamiliczbzespolonychz 1 ,z 2 ,...,z k .Wówczasargumentliczbyzespolonejz = z 1 z 2 ...z k ma posta¢argz = ' 1 + ' 2 + ··· + ' k . 3 Wniosek:wzórde’Moivre’a. Niech z = r (cos ' + i sin ' ),gdzie r 0, ' 2 Roraz n 2 N. Wtedy: z n = r n (cos n' + i sin n' ) . Twierdzenie2.2(wzórEulera). Zachodziwzór:e i' = cos' + isin'.Dajenamto wykładnicze przedstawienieliczbyzespolonej ,któremaposta¢:z = | z | e i' ,gdzie' = argz. Uwaga2.3. TwierdzeniewzórEuleradlaliczbzespolonychpomagaprzydowodzeniutwierdze« odno±nietrygonometrycznegoprzedstawienialiczbyzespolonej. 2.2Przestrzeniewektorowe Definicja2.4(przestrze«liniowa). Niechb¦dziedaneciałoKizbiórwektorówVspełniaj¡ce nast¦puj¡cewarunki: 1.Istniejedziałaniedodwania+: V × V ! V spełniaj¡ceaksjomaty: • dodwaniejestł¡czne: 8 v 1 ,v 2 ,v 3 2 V ( v 1 + v 2 )+ v 3 = v 1 +( v 2 + v 3 ) , • istniejeelementneutralnydodwaniazwanyzerem: 9 0 2 V 8 v 2 V 0+ v = v +0= v, • istniejeelementprzeciwny: 8 v 2 V 9 v 1 2 V v + v 1 = v 1 + v =0 . 2.Istniejedziałaniemno»enia · : K × V ! V spełniaj¡ceaksjomaty: • rozdzielno±¢dodawaniawzgl¦demmno»eniaprzezsklara: 8 2 k 8 v 1 ,v 2 2 V ( v 1 + v 2 )= v 1 + v 2 , • rozdzielo±¢dodawaniaskalarówwzgl¦demmno»eniaprzezwektor: 8 1 , 2 2 k 8 v 2 V ( 1 + 2 ) v = 1 v + 2 v, • zachodzi: 8 , 2 k 8 v 2 V ( v )=( ) v, • istnieje1-elementneutralnymno»enia: 8 v 2 V 1 · v = v. WówczaszbiórVb¦dziemynazywaliprzestrzeni¡liniow¡(wektorow¡)nadciałemK. Wyra»enie 1 v 1 + 2 v 2 + ··· + n v n b¦dziemynazywa¢kombinacj¡liniow¡wektorów(elementów) v 1 ,v 2 ,...,v n . Definicja2.5(układuwektorówniezale»nychliniowo). NiechVb¦dzieprzestrzeni¡liniow¡ nadciałemK.Niech v 1 ,v 2 ,...,v n 2 V .Wektory v 1 ,v 2 ,...,v n nazywamyliniowoniezale»nymi wtedyitylkowtedy,gdydladowolnegoukładuskalarów( 1 , 2 ,..., n 2 k )równanie 1 v 1 + 2 v 2 + ··· + n v n =0matylkozerowerozwi¡zanie(tzn.»ejedynymrozwi¡zaniemjest 1 = 2 = ... = n =0).Innymisłowyukładwektorówjestliniowoniezale»nywtedyitylkowtedy,gdyjego dowolonakombinacjaliniowarównajestzerutylkowprzypadku,gdywszystkieskalaryrównes¡ zeru. Definicja2.6(układwektorówliniowozale»nych). Wektoryktórenies¡liniowoniezale»ne nazywamyliniowozale»nymi. 4 3Wykład 3.1Przestrzeniewektorowe-ci¡gdalszy Przykład3.1(układywektorówliniowoniezale»nych). Poni»szeukładywektoróws¡liniowo niezale»ne. 1.(0 , 1) , (1 , 0) 2.(1 , 0 , 0) , (0 , 1 , 0) , (0 , 0 , 1) 3.Układstandardowywektorówniezale»nychwR n e 1 =(1 , 0 , 0 ,..., 0 , 0) e 2 =(0 , 1 , 0 ,..., 0 , 0) . . . e i =(0 ,..., 0 , 1 , 0 ,..., 0)-1na i -tejpozycji, . . . e n =(0 , 0 , 0 ,..., 0 , 1) Przykład3.2(układywektorówliniowozale»nych). Poni»szeukładywektoróws¡liniowo zale»ne. 1.(0 , 1) , (1 , 0) , (1 , 1) 2.(0 , 1 , 0) , (0 , 2 , 0) , (1 , 0 , 0) 3.(0 , 0) , (2 , 0) , (0 , 3) Uwaga3.3(układwektorówzawieraj¡cywektorzerowy). Dowolnyukładsko«czonywek- torówzawieraj¡cywektorzerowyjestliniowozale»ny.Poniewa»przy x i =0dowolnakombinacja liniowaz 1 = 2 = ··· = i − 1 =0zdowolnym i jestzerowa. Definicja3.4(zbiórgeneratorówprzestrzeniliniowej). NiechVb¦dzieprzestrzeni¡liniow¡ nadciałemK.Mówimy,»eukładpunktówwprzestrzeniV, { y i } i 2 I V jestjejzbioremgeneratorów oiledowolny z 2 V jestsko«czon¡kombinacj¡wektorówzezbioru { y i } i 2 I .Codokładnieznaczy,»e istniejesko«czonaliczba y i 1 ,y i 2 ,...,y ik elementówzbioru { y i } i 2 I taka,»e z = 1 y i 1 + ··· + k y ik . Je»elizbiórIjestsko«czonytomówimy,»eprzestrze«Vjestsko«czeniegenerowana. Przykład3.5(zbiorygeneratorów). Przestze«R 2 mo»eby¢generowanaprzezdwawektory- naprzykładtakie: v 1 =(1 , 0)oraz v 2 =(0 , 1).Równiedobrze,zbiórgeneratorówmo»eby¢wi¦kszy -izawiera¢naprzykład3elementy: v 1 =(1 , 0), v 2 =(0 , 1), v 3 =(1 , 1). Uwaga3.6. Je»eli { y i } i 2 I jestzbioremgeneratorówprzestrzeniV,todowolnyzbiórpunktów zawieraj¡cyzbiórpunktów { y i } i 2 I jakoswójpodzbiórjestrównie»zbioremgeneratorówprzestrzeni V. Definicja3.7(podprzestrze«liniowa). NiechVb¦dzieprzestrzeni¡liniow¡nadciałemK. Podzbiór V 1 V b¦dziemynazywalipodprzestrzeni¡liniow¡oile: 1.0 2 V 1 , 2. 8 x 1 ,x 2 2 V 1 x 1 + x 2 2 V 1 , 3. 8 2 K 8 x 2 V 1 x 2 V 1 . Stwierdzenie3.8. V 1 Vjestpodprzestrzeni¡liniow¡przestrzeniliniowejVnadciałemKwtedy itylkowtedy,gdy: 8 , 2 K 8 x,y 2 V 1 x + y 2 V 1 . 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhot-wife.htw.pl
|
|
Cytat |
Dobry przykład - połowa kazania. Adalberg I ty, Brutusie, przeciwko mnie?! (Et tu, Brute, contra me?! ) Cezar (Caius Iulius Caesar, ok. 101 - 44 p. n. e) Do polowania na pchły i męża nie trzeba mieć karty myśliwskiej. Zygmunt Fijas W ciepłym klimacie najłatwiej wyrastają zimni dranie. Gdybym tylko wiedział, powinienem był zostać zegarmistrzem. - Albert Einstein (1879-1955) komentując swoją rolę w skonstruowaniu bomby atomowej
|
|