« M E N U » |
»
|
» Ktoś, kto mówi, że nie zna się na sztuce, źle zna samego siebie. | » Albert Hourani - Historia Arabów, Historia | » Alberto Moravia - Obojętni, ◕ EBOOK, ◕ Ebook z opisami, ebooki po polsku | » Albert Hoffman - LSD moje trudne dziecko, książki, książki | » Albert Hoffman - LSD moje trudne dziecko, ✹ PEDAGOGIKA + materiały do pracy z dziećmi, ✹Resocjalizacja, patologie społeczne | » Albertus Magnus or Egyptian Secrets of White and Black Art for Man and Beast, wiedza tajemna, ZAJRZYJ TU! Różne | » Albert Einstein, Alll, Studia, VII semestr, Wynalazczość i ochrona własności | » Albert Taylor - Wędrówki duszy, EBOOKI WIEDZA TAJEMNA | » Albert Hoffman - LSD - moje trudne dziecko, ebooki | » Alberts - Fundamentals of Cancer Prevention 2e (Springer, eBooks | » Albert Hofmann - LSD moje trudne dziecko, ebooki |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plefriends.pev.pl
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ALBERT CAMUS ESEJE Wybór i przekład JOANNY GUZE Wstęp napisał JERZY KOSSAK PAŃSTWOWY INSTYTUT WYDAWNICZY Wybór i przekład na podstawie wydania: Biblioth èq ue de la Pl é iade, 1965, Albert Camus Essais oraz Carnets I, 1962, Carnets II, 1964, Paris, Gallimard. Przypisy z uwzględnieniem komentarza R. Quilliota i L. Faucona w wydaniu Biblioth èq ue de la Pl é iade opracowała Joanna Guze Okładkę projektowała Joanna Gutt KLASYK TRAGICZNEGO HEROIZMU „Pracuję codziennie rano, trzy lub cztery godziny. Czę sto przerabiam to, co już napisałem — coraz bardziej, w miarę jak się starzeję [...] Planuję także powieść [...] Po stanowiłem wrócić do reżyserii. Przygotowuję festiwal w Angers [...] Myślę o adaptacji Biesów i napisaniu sztuki scenicznej w rodzaju Le Soulier de Satin Claudela. Będzie to przemieszanie motywów Fausta i Don Juana. Oczy wiście Sganarelle będzie Mefistofelesem filozofem i loka jem w jednej osobie. Poruszę tam furę myśli, będzie świet na zabawa..." Wywiad udzielony Dominique Audry, współpracowniczce „Nouvelle Revue Francaise", jest jednym z ostatnich zapi sów planów twórczych Camusa. Albert Camus zginął w wypadku samochodowym 4 stycz nia 1960 roku. Czterdziestosiedmioletni pisarz zostawił po sobie spuś ciznę czysto literacką ilościowo niewielką; jedną powieść: Dżuma, dwa większe opowiadania: Obcy i Upadek, zbiór nowel: Wygnanie i królestwo, cztery dramaty: Kaligula, Nieporozumienie, Stan oblężenia, Sprawiedliwi, dwa tomy szkiców filozoficznych: Mit Syzyfa, Człowiek zbuntowany, i bogatą eseistykę. Nagroda Nobla, którą otrzymał w roku 1957, będąc pisa rzem jeszcze młodym i o dorobku ilościowo tak niewielkim, przypadła mu jako współczesnemu moraliście. Zawarł bo wiem zarówno w swojej prozie literackiej, jak dramatach, publicystyce i szkicach filozoficznych niepokoje i nadzieje swojego czasu i swojego pokolenia. W dziesięć lat po jego śmierci, kiedy literackie dzieła Camusa ulegają procesowi przekształcania się w klasykę, a wiele stronic tych dzieł zaczyna razić nas swoją czasem zamierzoną, a częściej mimowolną retoryką — jego eseisty ka okazuje się żywa. Odzwierciedla bowiem, w sposób bardziej jaskrawy niż twórczość literacka, intelektualne i moralne konflikty Ca musa, ukazuje kierunki poszukiwań myślowych i przyczyny zahamowania w działaniu praktycznym. W istocie nie ma chyba w historii najnowszej myśli euro pejskiej bardziej drastycznego przykładu wewnętrznych konfliktów zrodzonych przez przeciwstawność postawy bun tu społecznego z uchylaniem się od działania. Bądźmy zresztą sprawiedliwi: w okresie próby najcięższej Camus wybrał walkę, — kombatant francuskiego Ruchu Oporu był współzałożycielem i redaktorem konspiracyjnego, le wicowego wówczas, pisma „Combat". Jednakże okres po wojenny ukaże nam szamotanie się Camusa — pisarza, moralisty, polityka w dążeniu do jasnego określenia swojej postawy ideowej i kierunku praktycznego działania. Urodzony w Mondovi w Algierii, Camus, półsierota, wy chowywał się w Belcourt w w środowisku białej algierskiej biedoty. Algieria była jego ojczyzną. W okresie rozognia nia się kolonialnej wojny prowadzonej przez Francuzów przeciw algierskim powstańcom i algierskiej ludności arabskiej Camus, pełen odrazy wobec metod kolonialnego terroru, szuka jednocześnie gorączkowo jakiegoś kompro misowego rozwiązania. Rodzi się stąd kształt utopii: kon cepcja autonomicznej, federacyjnej Algierii na wzór Szwaj carii. „...Dalej pójść nie mogę — napisze. — Jako Francuz nie mogę wszak zaciągnąć się do partyzantki algierskiej." 1 Camus, którego całe świadome życie związane jest z sze roko pojętą społeczną lewicą i który należy do lewicy w okresie okupacji — potem będzie się stale dystansował wobec programu rzeczywistej rewolucji społecznej i rzeczy wistego buntu zmieniającego historię. To ten właśnie smut ny paradoks zrodzi gorzką ocenę Claude Bourdeta, niegdyś współtowarzysza Camusa z redakcji konspiracyjnego „Com bat", który po śmierci pisarza napisze: „Dziwny wydaje się kontrast między jego chęcią działa nia i odmową wszelkiego działania; usprawiedliwianie tej odmowy, jej teoretyczna motywacja w Człowieku zbunto wanym mimo przejrzystej analizy trafia w pustkę, prze- kładając bunt jednostkowy nad rewolucję, podczas gdy w artykule w 1944 roku ściśle wiązał bunt z rewolucją [...] Trzeba również przypomnieć, że ten pisarz, który raczej przysłużył się prawicy w ciągu kilku ostatnich lat, ponie waż atakował tylko lewicę, zachowywał się w ten sposób dlatego, iż z przeszłości działacza pozostało mu uparte po czucie nieuchronnego zwycięstwa rewolucji." 2 Jest wszakże w twórczości filozoficznej i literackiej Ca musa zawarty inny szczególny paradoks: oto myśliciel, któ ry podejmie wątki właściwe współczesnej koncepcji irra cjonalnego pesymizmu, przekształci owe wątki i motywy tak, że będą przyświadczały racjonalizmowi, śmiałości myśli czasu skierowanego przeciw złu w świecie ludzkim. „Jego myśl — pisze Witold Zalewski — wychodziła na spotkanie czytelnika z głębi tego ciemnego obszaru, gdzie rozbudzone, ale ukryte, nadal nie rozpoznane czaiły się trwogi ludzkie. Z jego nazwiskiem łączy się literaturę prze nikniętą duchem absurdu. Ale inaczej niż Kafka albo dzi siejsi przedstawiciele awangardy (Beckett, Ionesco), dla których absurd istnienia jest zamkniętym horyzontem twór czości, Camus, rozpoczynając od odkrycia absurdu, idzie o krok dalej. Już w tomie Dwie strony tego samego pisze: «To, co mnie zajmuje, to nie tyle odkrycie absurdu; to je go konsekwencje.» Kafka widział jedynie człowieka skaza nego, Camus rozumie, że człowiek jest skazany, mimo to chce podjąć walkę. I nie jest to walka bez sensu. Bo ist- ludzkiej i głosiły pochwałę
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhot-wife.htw.pl
|
|
Cytat |
Dobry przykład - połowa kazania. Adalberg I ty, Brutusie, przeciwko mnie?! (Et tu, Brute, contra me?! ) Cezar (Caius Iulius Caesar, ok. 101 - 44 p. n. e) Do polowania na pchły i męża nie trzeba mieć karty myśliwskiej. Zygmunt Fijas W ciepłym klimacie najłatwiej wyrastają zimni dranie. Gdybym tylko wiedział, powinienem był zostać zegarmistrzem. - Albert Einstein (1879-1955) komentując swoją rolę w skonstruowaniu bomby atomowej
|
|